Learning effect in repetitive construction projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.2127

Keywords:

Learning, Learning curves, Line of balance, Repetitive construction projects, Productivity

Abstract

The increase in workers' productivity based on learning is a fact widely recognized by construction companies. However, the effects that can be expected from learning in construction projects of a repetitive nature are still poorly understood, given the intricate interdependence between teams and the activities they perform. The present study combines computer simulation and line of balance technique to seek to understand the effects of learning in repetitive construction projects regarding their costs and project duration. The results obtained suggest significant gains in terms of costs, and reliability of project duration in the face of variability.

Author Biographies

Eduardo Luís Isatto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Engenharia Civil pela UFRGS (1985), mestrado em Engenharia de Produção pelo PPGEP/UFRGS (1996) e doutorado em Engenharia Civil pelo PPGEC/UFRGS (2005). Professor associado da UFRGS, membro do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil: Construção e Infraestrutura (PPGCI) e do Núcleo Orientado Para a Inovação na Edificação (NORIE/UFRGS), atuando em pequisa na área de gerenciamento e economia da construção, com foco nos temas de gestão de cadeias de suprimentos, gestão da qualidade e produtividade, custos e sistemas de informação na construção civil. Faz para do corpo de revisores dos periódicos Construction Management & Economics, Journal of Management in Engineering (ASCE) e Revista Ambiente Construído (Online). Atual Diretor Financeiro da Associação Nacional de Tecnologia no Ambiente Construído (ANTAC).

Raquel Hoffmann Reck, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutorando em Engenharia Civil na Universidade
Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre - RS, Brasil)

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Published

2022-11-07

How to Cite

ISATTO, Eduardo Luís; RECK, Raquel Hoffmann. Learning effect in repetitive construction projects. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–14. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2127. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2127. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Gestão e Economia da Construção

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