Structuring disciplines on means of representation and digital technologies in Architecture and Urbanism
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.5832Keywords:
Teaching, Architecture and Urbanism, Representation, Digital technologies, BIMAbstract
This article presents a proposal for structuring and integrating disciplines related to drawing, means of representation, and digital technologies in the undergraduate course in Architecture and Urbanism at the Federal University of Bahia. This proposal, implemented through interventions from the Célula BIM project and adopting the action research method, presents the content, tools and methodologies proposed for the disciplines of Graphic Expression 1 and 2, Drawing and Means of Representation in Design, and Applied Digital Technologies 1 and 2. The objective is to promote a sequence and deepening of content related to different forms of conception and representation of the architectural design and involving various activities associated with Building Information Modeling (BIM). It is understood that the proposal presented enables enriched training in Architecture and Urbanism by providing a comprehensive and critical view of various tools and work methods to be adopted from the beginning of the course, focusing on growing knowledge of digital technologies, especially BIM, in line with the contemporary context.
References
BRASIL. Decreto Nº 9.983, de 22 de agosto de 2019. Dispõe sobre a Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information
Modelling e institui o Comitê Gestor da Estratégia do Building Information Modelling. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF,
n. 163, p. 2, 23 ago. 2019.
BRASIL. Decreto Nº 10.306, de 2 de abril de 2020. Estabelece a utilização do Building Information Modelling na execução direta ou
indireta de obras e serviços de engenharia realizada pelos órgãos e pelas entidades da administração pública federal, no âmbito
da Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information Modelling – Estratégia BIM BR, instituída pelo Decreto nº 9.983,
de 22 de agosto de 2019. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 65, p. 5, 2 abr. 2020.
ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/index. Acesso
em: 26 abr. 2024.
PORTAL BIM ACADÊMICO. Disponível em: https://sites.google.com/antac.org.br/portalbimacademico/in%C3%ADcio?authuser=0.
Acesso em: 26 abr. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Projeto político pedagógico do curso de Arquitetura e Urbanismo. Salvador: UFBA, 2023.
Disponível em: https://arquitetura.ufba.br/projeto-pedagogico. Acesso em: 2 maio 2024.
PEREIRA, A. P. C.; CARAMELO, R. N.; GROETELAARS, N. J.; CHECCUCCI, Érica de S. Introdução a modelagem geométrica, planificação
e fabricação digital em disciplina de Expressão Gráfica. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 5., 2023. Anais [...].
Porto Alegre: ANTAC, 2023. p. 1–1. DOI: 10.46421/enebim.v5i00.3469. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/
enebim/article/view/3469. Acesso em: 9 maio. 2024.
NATUMY, Yone. O ensino de informática aplicada nos cursos de graduação em arquitetura e urbanismo no Brasil. 2013. 299 f.
Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
CELANI, Gabriela. A importância da pesquisa na formação de docentes: o caso da informática aplicada à arquitetura e urbanismo.
Cadernos de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo (Mackenzie. Online), vol. 1, p. 1-10, São Paulo, 2008.