ENSINO DE ENGENHARIA E QUESTÕES DE GÊNERO E DIVERSIDADE: OS PROJETOS PEDAGÓGICOS ESTÃO PREPARADOS PARA ESSA CONVERSA?

Authors

  • Antonio Carlos Santos do Nascimento Passos de Oliveira Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Eduarda Guimarães Silva Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Nuria Pérez Gallardo Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.730

Keywords:

Gender, Diversity, Education, Pedagogical Project

Abstract

This work sought to investigate whether the pedagogical projects, of the Civil Engineering courses, offered by public institutions in the State of Pará, addressed in their mandatory subjects issues related to gender and diversity, as well as, indicated in their texts, other possibilities for the theme was addressed in the training of students. To think that, for a humanistic vision to be developed in the egress, it is necessary that formal training opportunities for previous organizers be made available, that is, that the possibilities of developing such attitudes and understandings about themes that cross professional activity, for example, in people management, or in project management, considering plural people and cities, with interactions with inclusive policies. The National Curriculum Guidelines for the Undergraduate Engineering course give an indication of demand for considering the user in view of his needs and context. In the documentary analysis, the strings “gender”, “diversity”, “LGBT +” and “women” were adopted, analyzing the context of the use of these terms in the pedagogical project. Of the trained courses, only the one offered by the Federal University of the South and Southeast of Pará as strings were present, with the exception of LGBT +, or variants of this acronym, demonstrating that improvements are being introduced.

References

AUSUBEL, David Paul. The psychology of meaningful verbal learning. Grune & Stratton, 1963.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. RESOLUÇÃO Nº 2, DE 24 DE ABRIL DE 2019. Câmara de Educação Superior. Conselho Nacional de Educação. Ministério da Educação, Brasília, 2019. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Resolucao-CNE-CES-002-2019-04-24.pdf. Acesso em: 30 junho 2020.

GEHL, Jan. Cidades para pessoas. Tradução por Anita di Marco. 1.ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. 1.ed. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.

IPEA, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; FBSP, Fórum Brasileiro de Segurança Pública.

Atlas da violência 2019. Organizadores: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2019. Disponível em: <https://bityli.com/QBXYz > . Acesso em: 30 junho. 2020.

JACOBS, Jane. Morte e Vida de Grandes Cidades. Tradução por Carlos S. Mendes Rosa.

3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

MARQUET, Oriol ; MIRALLES-GUASCH, Carme. Neighbourhood vitality and physical activity among the elderly: The role of walkable environments on active ageing in Barcelona, Spain.<https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0277953615002452>, volume 135, junho 2015, p. 24-30, junho de 2015. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2015.04.016MANSOURI, M.; UJANG, N. Tourist’ expectation and satisfaction towards pedestrian networks in the historical district of Kuala Lumpur, Malaysia. Asian Geographer, 33(1), p. 35–55, 2016MENDES, Wallace Góes; SILVA, Cosme Marcelo Furtado Passos da. Homicídios da População de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis, Transexuais ou Transgêneros (LGBT) no Brasil: uma Análise Espacial. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro , v. 25, n. 5, p. 1709-1722, maio 2020. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232020000501709&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 30 de junho 2020. Acesso em: 20 de junho de 2020. https://doi.org/10.1590/1413-81232020255.33672019.

VILLANUEVA, Karen; GILES-CORTIB, Billie; BULSARAC, Max; TRAPPA, Georgina; TIMPERIOD, Anna; MCCORMACKE, Gavin; VAN NIELF, Kimberly. Does the walkability of neighbourhoods affect children’s independent mobility, independent of parental, socio-cultural and individual factors? Children’s Geographies, v. 12, n.o. 4, p. 393–411, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/14733285.2013.812311. Acesso em: 13 de março de 2020.

Published

2020-11-04

How to Cite

PASSOS DE OLIVEIRA, Antonio Carlos Santos do Nascimento; SILVA, Eduarda Guimarães; GALLARDO, Nuria Pérez. ENSINO DE ENGENHARIA E QUESTÕES DE GÊNERO E DIVERSIDADE: OS PROJETOS PEDAGÓGICOS ESTÃO PREPARADOS PARA ESSA CONVERSA?. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–6. DOI: 10.46421/entac.v18i.730. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/730. Acesso em: 17 aug. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.