ILUMINAÇÃO NATURAL NO PROCESSO DE PROJETO DE EDIFICAÇÕES ESCOLARES

Authors

  • Yulli Mapelli-basilio Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Andréa Laranja Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.804

Keywords:

Natural lighting, Schools, Design Process, Dynamics of Light

Abstract

This research is part of a master's thesis that presents a discussion about the insertion of natural lighting in the design process. Among the issues investigated in this dissertation, this research is limited to discussing the quality of teaching environments, among them, specifically regarding the approach to natural lighting in architectural projects. The objective is to establish criteria for the insertion of natural lighting in the process of designing educational spaces. For this, the methodology was developed in two parts. The first part comprises a search for references that point to the need for the insertion of lighting in the design process, identifying “key terms” called “categories”, which could be used as a matrix for the elaboration of criteria, related to natural lighting, and of this applied in the design process. As a conclusion, four categories were detected to be considered in the design process when using natural lighting, namely, building's luminous performance, energy efficiency of the building, integration of internal and external environment, and finally, aesthetics and dynamics of natural light. These categories allowed the creation of a checklist, which suggests criteria that should be considered in the process of designing educational spaces.

References

______. NBR 5413: Iluminância de Interiores. ABNT, 1992.

______. NBR CIE 8995-1: Iluminação de ambientes de trabalho – Parte 1: interior. Rio de Janeiro: ABNT, 2013.

AMORIM, Cláudia Naves David. Diagrama morfológico Parte I: instrumento de análise e projeto ambiental com uso de luz natural. Paranoá. Brasília, n. 3. 2007.

BAEZA, Alberto Campo. LA IDEA CONSTRUIDA, La Arquitectura a la luz de las palabras. Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid (COAM). 1996.

BARNABÉ, Paulo Marcos Mottos; GASPERINI, Gian Carlo. A luz natural como diretriz de projeto. Pós N.22. São Paulo, 2008.

BARNABÉ, Paulo Marcos. A Poética da Luz Natural na Obra de Oscar Niemeyer. Semina:Ciências Humanas e Sociais, Londrina, v. 23, p. 3-14, set. 2002.

BRANDSTON, H. Aprender a ver: a essência do design da iluminação. São Paulo, SP: De Maio Comunicação e Editora, 2010.

CARLO, Joyce; PEREIRA, Fernando O. R.; LAMBERTS, Roberto. Iluminação natural para redução do consumo de energia de edificações de escritório aplicando propostas de eficiência energética para o Código de Obras do Recife. X ENTAC. São Paulo. 2004.

CARVALHO, M. L. S.; CABÚS, R. C. Eficiência da luz solar refletida e desempenho de dispositivos de sombreamento. Ambiente Construído. Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 191-209, abr./jun. 2020.

DIAS, A. F. A. Análise do uso da luz natural em salas de aula: estudo de caso em Aracaju–SE.

142 f. Dissertação. Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2011.

FASSINA, S. P.; LARANJA, A. C. Balcões refletores e a disponibilidade da iluminação natural em salas de aula: o caso do Instituto Federal do Espírito Santo-Campus Colatina. SBE16 Brazil & Portugal Sustainable Urban Communities towards a Nearly Zero Impact Built Environment.

ISBN: 978-85-92631-00-0. 2016.

HOPKINSON, R.G. Iluminação Natural. 2 ed. Lisboa. Fundação C. Gulbenkian. P. 776. 1980.

MANGKUTO, R.; ROHMAH, M.; ASRI, A. Design optimisation for window size, orientation, and wall reflectance with regard to various daylight metrics and lighting energy demand: A case study of buildings in the tropics. Building and Environment, v. 164, p. 211-219, 2018.

MATOS, Jéssica C. da S. F.; SCARAZZATO, P. S. A iluminação natural no projeto de arquitetura: revisão sistemática da literatura. PARC. Campinas, SP, v. 8, n. 4, p. 249-256, dez. 2017.

MERESI, A. Evaluating daylight performance of light shelves combined with external blinds in south-facing classrooms in Athens, Greece. Energy and Buildings, v. 116, p.190-205, 2016.

MICHAEL, Aimilios; HERACLEOUS. Assessment of natural lighting performance and visual comfort o educational architecture in Southern Europe: The case of typical educational school premises in Cyprus. Energy and Buildings, 140, p. 443–457. 2017.

MILLET, Marietta S. Lighting Revealing Architecture. New York, John Wiley & Sons, 1996.

MINGRONE, Antônio Carlos. Iluminação - importância e metodologia de aplicação na arquitetura. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo. São Paulo. 1984.

NEUMANN, D. The structure of light: Richard Kelly and the illumination of modern architecture.

New Haven: Yale University Press. 2010.

NIKO, Gentile. Monitoring protocol to assess the overall performance of lighting and daylighting retrofit projects. ScienceDirect. Energy Procedia 78, 2681 – 2686. 2015.

OLIVEIRA, Paulo Marcos Paiva de. Projeto com a Luz Natural. PARANOÁ - Cadernos de Arquitetura e Urbanismo. Ed. 3. 2007.

RIBEIRO, P. V. S.; CABÚS, R. C. Estudo do ângulo de aplicação de painéis prismáticos tipo laser cut em ambiente nos trópicos. In: ENCONTRO NACIONAL, 13.; ENCONTRO LATINOAMERICANO DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 9., Campinas, 2015.Anais [...] Campinas: ANTAC, 2015.

TOLEDO, B. G. Integração de iluminação natural e artificial: métodos e guia prático para projeto luminotécnico. Dissertação. PPGAU, Universidade Federal de Brasília. Brasília. 2008.

TSIKRAA P.; ANDREO, E. Investigation of the Energy Saving Potential in Existing School Buildings in Greece. The role of Shading and Daylight Strategies in Visual Comfort and Energy Saving.

International Conference on Sustainable Synergies from Buildings to the Urban Scale, SBE16.

ScienceDirect, 38, p. 204-211. 2017.

VÁSQUEZ, N. G.; PEREIRA, F. O. R.; KUHNEN, A. Preferências visuais das crianças em salas de aula de educação infantil: uma aproximação experimental. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 18, n. 3, p. 11-28, jul./set. 2018.

WEI WU B.M., EDWARD N. A review of the development of daylighting in schools. Lighting Res.

Technol. 35,2 (2003) p.111–125.

ZAPATA GONZÁLEZ, L.J; QUICENO HOYOS, A.; ARTEAGA BOTERO, M.T. Evaluación lumínica de los ambientes pedagógicos de la Universidad Católica de Manizales, Colombia. Arquetipo.

volumen (13), Julio- Diciembre, p. 157 - 178. 2016.

Published

2020-11-04

How to Cite

MAPELLI-BASILIO, Yulli; LARANJA, Andréa. ILUMINAÇÃO NATURAL NO PROCESSO DE PROJETO DE EDIFICAÇÕES ESCOLARES. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–8. DOI: 10.46421/entac.v18i.804. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/804. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 59 60 61 62 63 64 65 66 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.