AVALIAÇÃO DA EFICIÊNCIA ENERGÉTICA DE UM PRÉDIO EDUCACIONAL POR MEIO DE SIMULAÇÕES PARAMÉTRICAS

Authors

  • Tiago Quevedo Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ana Ligia Abreu Instituto federal de Santa Catarina
  • Ana Paula Melo Universidade Federal de Santa Catarina
  • Rogério Versage Instituto federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.811

Keywords:

Buildings Energy Efficiency, Energy Plus, Parametric Simulation

Abstract

The educational buildings are important to create and sustain the idea of energy efficiency and sustainability. In addition, they may consume more than 10% of total energy for buildings in some countries. Considering the obligation for any federal public building to obtain an “A” level of Energy Efficiency, the responsibility in the rational use of resources, the environmental sustainability: The projects of the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC) should be designed to be evaluated and receive the highest label from the performing labeling program. In this way, the objective of this work is to determine the constructive variables such as, absorptances, window to wall ratio, solar factor, horizontal shadings, thermic transmitances of wall and roofs, through the parametric simulations for a building of the IFSC. As results, the utilization of horizontal shadings, glazing area percentages around 30% and low absortances were the strategies with the highest impact in internal thermal mass.

References

BEN. Balanço Energético Nacional 2019. Ano base 2018. EPE. Rio de Janeiro. 2019.

BRASIL. Instrução normativa n° 2, de 4 de Junho de 2014. Dispõe sobre regras para a aquisição ou locação de máquinas e aparelhos consumidores de energia pela Administração Pública Federal direta, autárquica e fundacional, e uso da Etiqueta Nacional de Conservação de Energia (ENCE) nos projetos e respectivas edificações públicas federais novas ou que recebam retrofit. Lex: Diario Oficial da União, Brasília, 2014.

BRITO, A.C.P., BRITO, C.M.B., BORTOLOTTO, V.M., SILVA, C.F., AMORIM, C.N.D. O processo de projeto de edifício escolar: barreiras e perspectivas para o Conforto e a eficiência energética.

In: ENCONTRO NACIONAL DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 15., 2019, João Pessoa.

Anais... Porto Alegre: ANTAC, 2019.

EIA: Energy International Agency. Disponivel em: https://www.iea.org/INMETRO. RTQ-C: Regulamento Técnico da Qualidade do Nível de Eficiência Energética de Edifícios Comerciais, de Serviços e Públicos. Brasília, 2014.

INMETRO. RTQ-R: Regulamento Técnico da Qualidade do Nível de Eficiência Energética de Edifícios Residenciais. Brasília, 2014WANG, J. C. A study on the energy performance of school buildings in Taiwan. Energy & Buildings, v. 133, p. 810–822, 2016.

WRIGHT, T. S. A. Definitions and frameworks for environmental sustainability in higher education. v. 15, p. 105–120, 2002.

Published

2020-11-04

How to Cite

QUEVEDO, Tiago; ABREU, Ana Ligia; MELO, Ana Paula; VERSAGE, Rogério. AVALIAÇÃO DA EFICIÊNCIA ENERGÉTICA DE UM PRÉDIO EDUCACIONAL POR MEIO DE SIMULAÇÕES PARAMÉTRICAS. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–8. DOI: 10.46421/entac.v18i.811. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/811. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Conforto Ambiental e Eficiência Energética

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.