EDIFICAÇÕES ESCOLARES ACESSÍVEIS: ASPECTOS PROJETUAIS PARA ATENDIMENTO DE PESSOAS COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL E TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA

Authors

  • Karla Alberini do Amaral Universidade Estadual de Maringá
  • Hugo Sefrian Peinado Câmara Brasileira da Indústria da Construção

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.906

Keywords:

Inclusive school architectural design, ASD, ID

Abstract

Ensuring accessibility in present and future constructions is an important way of social inclusion and the right of the individual, therefore, the adequacy of school buildings is an essential path for quality in inclusive education. In this context, this paper aims to identify design solutions for schools that will serve people with Intellectual Disabilities (ID) and Autistic Spectrum Disorder (ASD). For this, the development of the research started with the literature review; structuring a list composed of topics that guided the interviews made in the case studies; interview with psychology professionals from two institutions that work in the education of people with ID or ASD; analysis of the results obtained and proposition of solutions for future school building design. After, it was possible to indicate design aspects for these schools in terms of acoustics, lighting, ventilation, textures, external spaces, furniture, security, simplicity, clarity, controllability, user perception, layout flexibility, personal space, retreat space, layout and size of the rooms.

References

CAMBIAGHI, S. S. Desenho Universal: Métodos e técnicas para arquitetos e urbanistas. São Paulo: Editora SENAC, 2012.

CRUZ, D. R. Arquitetura e espacialidade escolar para o aluno com deficiência intelectual: Percepção ambiental em escolas com atendimento educacional especializado em Juiz de Fora/ MG. Dissertação (Mestrado em Ambiente Construído) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, 2015.

DEMARTINI, J. Um olhar arquitetônico sobre centros de atenção psicossocial infantil: O caso do CAPSi de Cuiabá. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pessoas com Deficiência. Portal IBGE Educa, 2010.

KHARE, R.; MULLICK, A. Incorporating the behavioral dimension in designing inclusive learning environment for autism. International Journal of Architectural Research. vol. 3 n. 3. nov. 2009.

LAUREANO, C. J. B. Recomendações projetuais para ambientes com atendimento de terapia sensorial direcionados a crianças com autismo. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

NEUMANN, H. R. Projeto Acústico para transtornos sensoriais. São Paulo: Mackenzie, 2017.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris: ONU, 1948.

POSAR, A.; VISCONTI, P. Sensory abnormalities in children with autismo spectrum disorder. Rio de Janeiro, Jornal de Pediatria, v. 94 n.4, p.342-350, 2018.

SANTOS, G. O autismo no Brasil. Portal da Assembleia Legislativa, São Paulo, 18, Mar, 2020.

VOGEL, C. L. Classroom Design for Living and Learning with Autism. Autism Asperger’s Digest. Mai/Jun. 2008.

MONTEIRO, J. A.; RODRIGUES, J. Os espaços externos como possibilidade de múltiplas experiências na Educação Infantil. Florianópolis, Revista Eletrônica editada pelo Núcleo de Estudos e Pesquisas de Educação na Pequena Infância, v.17, n. 32 p. 264-278, 2015.

UNITED KINGDON. Department for Children, Schools and Families. Building Bulletin 102: Designing for Disabled Children and Children with Special Educational Needs, 2014.

______. Department for Education and Skills Building. Bulletin 77: Designing for Pupils with Special Educational Needs and Disabilities in Schools, 2005.

Published

2020-11-04

How to Cite

AMARAL, Karla Alberini do; PEINADO, Hugo Sefrian. EDIFICAÇÕES ESCOLARES ACESSÍVEIS: ASPECTOS PROJETUAIS PARA ATENDIMENTO DE PESSOAS COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL E TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–8. DOI: 10.46421/entac.v18i.906. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/906. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 38 39 40 41 42 43 44 45 46 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.