EVALUATION OF PERFORMANCE CRITERIA OF SCHOOL BUILDINGS

Authors

  • Eduarda Lauck Machado Universidade Federal do Paraná
  • Lívia Pasdiora Universidade Federal do Paraná
  • Adriana de Paula Lacerda Santos Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438019

Keywords:

school building performance, school building evaluation criteria, systematic literature review

Abstract

The school environment and indoor spaces play a significant role in the teaching and learning processes. Considering that in Brazil there are no specific standards for evaluating school buildings, this article aims to identify the importance of the most relevant criteria for evaluating the performance of school buildings. From the literature review and consultation with the guidelines of the state and federal governments, 35 criteria were identified, which were weighted by 21 researchers in the field of construction pathology and performance of school buildings. The criteria are related to safety, habitability and sustainability, as presented in the Brazilian Association of Technical Standards 15575, and to the specific facilities of the school building.

References

ABDULLAHI, I. WAN YUSOFF, W. Influence of facilities performance on student’s satisfaction inNorthern Nigerian universities: Results from interim study. Facilities, v. 37, n. 3/4, pp. 168-181,2019. https://doi.org/10.1108/F-08-2017-0088ASIYAI, R. I. Assessing school facilities in public secondary schools in Delta State, Nigeria.

African research review, v. 6, n. 2, 192-205, 2012. http://dx.doi.org/10.4314/afrrev.v6i2.17ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). CB-002 - Comitê Brasileiro daConstrução Civil. Disponível em: <http://www.abnt.org.br/cb-02>. Acessado em 20/05/2020.

______. NBR 15.575-1: Edificações Habitacionais – Desempenho – Parte 1: Requisitos gerais.Rio de Janeiro: ABNT, 2013.

______. NBR 16280: Reforma em edificações – Sistema de gestão de reformas – Requisitos. Riode Janeiro: ABNT, 2015.

______ . NBR 16747: Inspeção predial – Diretrizes, conceitos, terminologia, requisitos eprocedimento. Rio de Janeiro: ABNT, 2020.

______. NBR 5674: Manutenção de edificações – Requisitos para o sistema de gestão demanutenção. Rio de Janeiro: ABNT, 2012.

BEAUREGARD, M. A., AYER, S. Maintaining performance: Understanding the relationshipbetween facility management and academic performance at K-12 schools in the State ofArizona. Facilities, v. 36, n.11-12, 618-634, 2018. https://doi.org/10.1108/F-11-2017-0111BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros básicos deinfra-estrutura para instituições de educação infantil: Encarte 1. Brasília: MEC, SEB, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Padrões mínimos de funcionamento da escola do ensinofundamental: manual de implantação. 2a impressão. Karla Motta Kiffer de Moraes(Coordenadora) – Brasília: Fundescola/DIPRO/FNDE/MEC, 2006.

DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; ANTUNES JÚNIOR, J. A. V. Design science research: método depesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre, Bookman, 2015.

FERREIRA, Isabella Mundim; SILVA, Leonardo Amaral. Análise dos problemas patológicosencontrados nas edificações das escolas municipais da cidade de Goianésia-GO. 2017. 60 f.

Monografia (Graduação)- Curso de Engenharia Civil, Faculdade Evangélica de Goianésia,Goianésia-GO, 2017.

FILARDO, M., VINCENT, J. M., SULLIVAN, K. How crumbling school facilities perpetuateinequality. Phi Delta Kappan, v. 100, n. 8, 27–31, 2019.https://doi.org/10.1177/0031721719846885GOMES, A., REGIS, A. Desempenho e infraestrutura: mapeamento das escolas públicas daregião metropolitana do Rio de Janeiro. In: Congresso Ibero-americano de Política eAdministração da Educação, v. 3, 2012.

GOVERNO DO ESTADO DO PARANÁ. Caderno de orientações para a preservação dosprédios escolares. Disponível em:<http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/caderno_preservacao_predio_escolar.pdf>. Acesso em 20 fev. 2021.

______. Critérios Sanitários Mínimos para Funcionamento das Instituições de EnsinoFundamental, Médio e Superior no Estado do Paraná. 2007. Disponível em: <https://www.saude.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2020-05/del_2007_135_1_07.pdf >. Acesso em: 20 fev. 2021.

HASSANAIN, M. AND IFTIKHAR, A. Framework model for post-occupancy evaluation of schoolfacilities. Structural Survey, v. 33, n. 4/5, pp. 322-336, 2015. https://doi.org/10.1108/SS-06-2015-0029HOPLAND, A. O. How related are technical and subjective measures of building conditions?The case of Norwegian public schools, Facilities, v. 32, n. 5/6, pp. 295-306, 2014.https://doi.org/10.1108/F-07-2013-0055MAHLI, M., CHE-ANI, A. I., YAHAYA, H., TAWIL, N. M., MYDIN, M. O. School building defectpattern. In: MATEC Web of Conferences, v. 15, 2014.https://doi.org/10.1051/matecconf/20141501007MELO, Jéssica Krauser. Estudo de caso de patologias em alvenaria observadas emedificações escolares na cidade de Ijuí/RS. 2019. 71f. Monografia (Graduação)- Curso deEngenharia Civil, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Unijuí,de Ijuí/RS, 2019.

MEREB, Márcia Pellegrini et al. Guia para arquitetos na aplicação da Norma de DesempenhoABNT NBR 15575. São Paulo: ASBEA, p. 56, 2015.

Ministério da Educação (MEC). Manual para Adequação de Prédios Escolares. 5aEd./Elaboração Carlos Alberto Araújo Guimarães, Cláudia Maria Videres Trajano, ErinaldoVitório, Rodolfo Oliveira Costa, Willamy Mamede da Silva Dias – Brasília:Fundescola/DIPRO/FNDE/MEC, 2005.

Secretaria de Estado da Administração e Patrimônio (SEAP). Manual de Obras PúblicasEdificações. Práticas SEAP - Projeto, 1999.

SHAN, X.; MELINA, A. N.; YANG, E. Impact of indoor environmental quality on students'wellbeing and performance in educational building through life cycle costing perspective.

Journal of cleaner production, v. 204, p. 298-309, 2018.https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.09.002TAVARES, Fernanda Jéssica de Oliveira; WAPPLER, Julia. Investigação das manifestaçõespatológicas mais incidentes nas edificações escolares da rede municipal de Tubarão/SC.

2018. 91 f. Monografia (Graduação)- Curso de Engenharia Civil, Universidade do Sul de SantaCatarina como requisito parcial à obtenção do título de Engenheiro Civil, Tubarão/SC, 2018.

TÜREL, A. AND AYŞE GÜR, E. Effects of primary school’s physical environment on children’sspatial perception and behavior: The case of Kagithane, Istanbul, Turkey. Archnet-IJAR, v. 13,n. 2, pp. 425-443, 2019. https://doi.org/10.1108/ARCH-12-2018-0048Tribunal de contas do estado do Paraná (TCEPR). Manual de Orientação para Contratação eFiscalização de Obras e Serviços de Engenharia. 2019. Disponível em:<https://www1.tce.pr.gov.br/multimidia/2019/10/pdf/00340976.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2021.

Published

2021-11-19

How to Cite

Lauck Machado, E. ., Pasdiora, L. ., & de Paula Lacerda Santos, A. . (2021). EVALUATION OF PERFORMANCE CRITERIA OF SCHOOL BUILDINGS. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETO DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 7, 1–9. https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438019

Issue

Section

Processos avaliativos: do projeto à pós-ocupação

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.