Proposal for a collaborative BIM course among institutions in the Civil Engineering program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.3702

Keywords:

Building Information Modeling, Collaboration, Competencies, Teaching, Proficiency

Abstract

The Architecture, Engineering, Construction, and Operations (AECO) market has been implementing Building Information Modeling (BIM), which is why professionals with BIM competencies and skills are increasingly in demand. In this context, the optional course Representação Gráfica em BIM (RGB) in the Civil Engineering program at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) sought to contribute by providing a remote collaboration experience between IFRN students and students from the Instituto Politécnico de Guarda (IPG) in Portugal. This article, using the case study research method, aims to present the course, including its planning, development, and analysis of the results achieved. The contributions include the detailed description of an optional BIM course, which, even in isolation, reached an advanced level of BIM proficiency, developing in students the competencies of a BIM Manager, thus representing a successful and important experience due to its replicable nature.

Author Biographies

Thalita Giesta Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

The Architecture, Engineering, Construction, and Operations (AECO) market has been implementing Building Information Modeling (BIM), which is why professionals with BIM competencies and skills are increasingly in demand. In this context, the optional course Representação Gráfica em BIM (RGB) in the Civil Engineering program at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) sought to contribute by providing a remote collaboration experience between IFRN students and students from the Instituto Politécnico de Guarda (IPG) in Portugal. This article, using the case study research method, aims to present the course, including its planning, development, and analysis of the results achieved. The contributions include the detailed description of an optional BIM course, which, even in isolation, reached an advanced level of BIM proficiency, developing in students the competencies of a BIM Manager, thus representing a successful and important experience due to its replicable nature.

Josyanne Pinto Giesta , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

 

 

Alfredo Costa Neto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

 

 

References

BARISON, Maria B.; SANTOS, Eduardo Toledo. Ferramenta para planejamento de disciplina BIM. In: Encontro Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído. 15., 2014, Alagoas. Anais... Porto Alegre: ANTAC, 2014.

BARISON, Maria B.; SANTOS, Eduardo T. Estratégias de ensino BIM: uma visão geral das abordagens atuais. Universidade Estadual de Londrina, 2010.

BÖES, Jeferson Spiering. Proposta de plano de implantação do BIM na indústria da construção civil. 2019. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.

BRASIL. Decreto nº 10.306, de 2 de abril de 2020. Estabelece a utilização do Building Information Modelling. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 03 abr. 2020. Disponível em: < https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.306-de-2-de-abril-de-2020-251068946 >. Acesso em: 23 maio 2023.

CHECCUCCI, E. S. Ensino-aprendizagem de BIM nos cursos de graduação em Engenharia Civil e o papel da Expressão Gráfica neste contexto. 235 f. il. 2014. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; ANTUNES Jr., J. A. V. Design Science Research: Método de Pesquisa para Avanço da Ciência e Tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015. 204 p.

LOPES, Rudner Fabiano. BIM no ensino: ganhos e impasses. 2022. Tese )Doutorado em Arquitetura) – Escola de Arquitetura, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.

PEREIRA, Ana Paula Carvalho. Modelagem da informação da construção na fase de projeto: uma proposta para a SUMAI/UFBA. 2017. Tese (Doutorado em Arquitetura) - Faculdade de Arquitetura, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Rio Grande do Sul, Universidade FEEVALE, 2013.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos.2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2023-10-28

How to Cite

Costa, T. G., Giesta , J. P. ., & Costa Neto, A. (2023). Proposal for a collaborative BIM course among institutions in the Civil Engineering program. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETO DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 8(1). https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.3702

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.