Evaluation of pedestrian routes: proposal of an index based on the interactions between walkability and environmental comfort

proposta de um índice a partir das inter-relações entre caminhabilidade e conforto ambiental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/encac.v17i1.4138

Keywords:

walkability, environmental comfort, pedestrians, GIS

Abstract

This study seeks to explore walkability in pedestrian routes and its relationship with environmental comfort, proposing a more systematized approach for its application in the strategic planning of cities. We proposed, therefore, the construction of a Pedestrian Walkability and Comfort Index (ICCP) composed of three partial indices that take into account thermal, acoustic, and ergonomic aspects of pedestrian paths. The methodology used is based on the use of street visualization tools and GIS tools to spatialize and systematize the interactions between walkability and environmental comfort. The research concludes that ICCP is a valid tool for measuring walkability at meso and micro scales.

Author Biographies

Paula Lelis Rabelo Albala, Universidade de Brasília

PhD in Architecture and Urbanism from the University of São Paulo. Postdoctoral researcher at the University of Brasília (Brasília - DF, Brazil).

Roberta Consentino Kronka Mülfarth, Universidade de São Paulo

PhD in Architecture and Urbanism from the University of São Paulo. Full professor at the University of São Paulo (São Paulo - SP, Brazil).

References

ABLEY, S.; TURNER, S. Predicting Walkability. Wellington: NZ Transport Agency, 2011.

ALBALA, P. L. R; Percursos de Pedestres: caminhabilidade, conforto ambiental e planejamento estratégico. Tese (Doutorado), 250f: Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022

AL SHAMMAS, T.; ESCOBAR, F. Comfort and Time-Based Walkability Index Design: A GIS-Based Proposal. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 16, n. 2850, pp. 1-22, 2019.

APPOLLONI et al. Walkable Urban Environments: An Ergonomic Approach of Evaluation. Sustainability. Vol. 12, Num. 20, pp. 8347, 2020.

BRÖDE, P. et al., The Universal Thermal Climate Index UTCI Compared to Ergonomics Standards for Assessing the Thermal Environment. Industrial Health, Vol.51, Num. 1, pp. 16-24, 2013.

CAMBRA, P. Pedestrian Accessibility and Attractiveness Indicators for Walkability Assessment. Dissertação (Mestrado em Urbanismo e Ordenamento do Território), Instituto Técnico de Lisboa, Lisboa, 2012.

CARR, L.J., et al. Validation of Walk Score for estimating access to walkable amenities. British Journal of Sports Medicine, Vol. 45, Num 4, pp.1144–1148, 2011.

CARVALHO, I. Caminhabilidade como instrumento de mobilidade urbana: um estudo de caso em Belo Horizonte. Dissertação (Mestrado em geotecnia e Transportes), UFMG, 2018.

DUNCAN et al. Perceived environment and physical activity: a meta-analysis of selected environmental characteristics. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, Vol. 2, Num. 11, 2005.

EVANS, G. Accessibility, Urban Design and the Whole Journey Environment. Built Environment, vol 35, num. 3, pp. 366-385, 2009.

HIRASHIMA, S. Percepção sonora e térmica e avaliação de conforto em espaços urbanos abertos do município de Belo Horizonte – MG, Brasil. Tese (Doutorado – Área de Concentração: Tecnologia da Arquitetura), 246 f., FAUUSP, Universidade de São Paulo, USP, São Paulo, 2014.

INSTITUTE FOR TRANSPORTATION AND DEVELOPMENT POLICY (ITDP). Indice de Caminhabilidade. 2ed. Rio de Janeiro: ITDP, 2018a.

INSTITUTE FOR TRANSPORTATION AND DEVELOPMENT POLICY (ITDP). Pedestrians First, Tools for a Walkable City. 1 ed., New York: ITDP, 2018b

KRAMBECK, H.V. The Global Walkability Index. Dissertação (Mestrado em Cidade e Transporte) – Cambridge: Massachusetts Institute of Technology, 2006.

LINDBERG et al., Urban Multi-scale Environmental Predictor (UMEP): An integrated tool for city-based climate services. Environmental Modelling & Software, Vol. 99, Num. 1, pp. 70-87, 2019.

MONTEIRO, L. Conforto térmico em espaços urbanos abertos: verificações modelares como aportes à exploração de abordagens. Tese (Livre Docência). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Guidelines for Community Noise. 1999. Disponível em: . Acesso em: 31 mar. 2020.

PIRES, I. Índice para Avaliação da Caminhabilidade no Entorno de Estações de Transporte Público. Dissertação (Mestrado) UNESP, Bauru, 2018.

PSIKUTA, A., et al., Validation of the Fiala multi-node thermophysiological model for UTCI application. International Journal of Biometeorology. Vol. 56, Num. 3, pp. 443-60. 2011.

RODRIGUES, A. R. et. al. Indicadores do desenho urbano e sua relação com a propensão a caminhada. Journal of Transport Literature, vol. 8, n. 3, pp. 62-88, 2014.

STEEMERS, K.; e STEANE, M.A. (Eds.) Environmental Diversity in Architecture. Londres e Nova Iorque: Spoon Press, 2004.

ZAJARKIEWICCH, D., Poluição sonora urbana: principais fontes. Aspectos jurídicos e técnicos. Dissertação (Mestrado Em Direito) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

Published

26/10/2023

How to Cite

ALBALA, P. L. R.; MÜLFARTH, R. C. K. Evaluation of pedestrian routes: proposal of an index based on the interactions between walkability and environmental comfort: proposta de um índice a partir das inter-relações entre caminhabilidade e conforto ambiental. In: ENCONTRO NACIONAL DE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 17., 2023. Anais [...]. [S. l.], 2023. p. 1–10. DOI: 10.46421/encac.v17i1.4138. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/encac/article/view/4138. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

7. Conforto Ergonômico e Qualidade Ambiental

Most read articles by the same author(s)