BIM maturity at Universidade Federal da Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.1967

Keywords:

BIM Maturity, Teaching, BIM Cell, Architecture, Civil Engineering

Abstract

Building Information Modeling (BIM) teaching in Brazil must be promoted in a strategic and integrated way with the academic environment, allowing the union and development of competencies. This article presents and discusses the BIM maturity of the Universidade Federal da Bahia, evaluated from undergraduate courses in Architecture and Urbanism and Civil Engineering, in Salvador. The authors used a BIM maturity model for higher education institutions existing in the literature and suggested revisions to the model. The results indicate that the institution has an integrated maturity level.

Author Biographies

Maria Paula Dunel, Universidade Federal da Bahia

Master in Civil Engeneering at  University of Sergipe. Professor at Federal University of Bahia (Salvador - BA, Brazil).

Lorena Claudia de Souza Moreira , Universidade Federal da Bahia

PhD in Architecture, Technology and City from Universidade Estadual de Campinas. Professor at Universidade Federal da Bahia (Salvador - BA, Brazil).

Érica de Sousa Checcucci , Universidade Federal da Bahia

PhD in Knowledge Diffusion from Universidade Federal da Bahia. Professor at Universidade Federal da Bahia (Salvador - BA, Brazil).

Reymard Sávio Sampaio de Melo, Universidade Federal da Bahia

Doctor degree from the from the University of Campinas. Assistant Professor at the Federal University of Bahia (Salvador - BA, Brazil).

References

BATISTELLO, P.; BALZAN, K. L.; PEREIRA, A. T. C. BIM no ensino das competências em arquitetura e urbanismo: transformação curricular. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 10, p. e019019, abr. 2019. ISSN 1980-6809. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8653989. Acesso em: março 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v1010.8653989

BÖES, J. S.; BARROS NETO, J. de P.; LIMA, M. M. X. de. BIM maturity model for higher education institutions. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 131-150, abr./jun. 2021. ISSN 1678-8621 Associação Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído. http://dx.doi.org/10.1590/s1678-86212021000200518.

CHECCUCCI, E. S. Ensino-aprendizagem de BIM nos cursos de graduação em Engenharia Civil e o papel da Expressão Gráfica neste contexto. 235 f. il. 2014. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

RUSCHEL, R. C.; ANDRADE, M. L. V. X.; MORAIS, M. O ensino de BIM no Brasil: onde estamos? Ambiente construído, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 151-165, abr./jun. 2013.

SALGADO, M. S. Ensino de arquitetura, engenharia e tecnologias digitais: relato das experiências compartilhadas durante o ENEBIM. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 2., 2019, Campinas. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2019. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/sbtic/article/view/202. Acesso em: março 2022.

SUCCAR, B. 211in Model Uses Table. v. 1.26. 2019. Disponível em: https://bimexcellence.org/wp-content/uploads/211in-Model-Uses-Table.pdf.Acesso em: 20 mar. 2022.

SUCCAR, B. Building information modelling maturity matrix. In: UNDERWOOD, J.; ISIKDAG, U. (ed.). Handbook of research on building information modeling and construction informatics: concepts and technologies. Hershey: Information Science Reference, 2010.

SUCCAR, B.; KASSEM, M. Macro-BIM adoption: conceptual structures. Automation In Construction, [S.L.], v. 57, p. 64-79, set. 2015. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.autcon.2015.04.018.

Published

2022-11-07

How to Cite

DUNEL, Maria Paula; MOREIRA , Lorena Claudia de Souza; CHECCUCCI , Érica de Sousa; MELO, Reymard Sávio Sampaio de. BIM maturity at Universidade Federal da Bahia. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–12. DOI: 10.46421/entac.v19i1.1967. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1967. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Tecnologia da Informação e Comunicação

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.