Adoption of the BIM Model Uses as a strategy to insert on the undergraduate courses: case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.2024

Keywords:

BIM, Architecture teaching, Construction digitization

Abstract

Building Information Modeling – BIM – has been the flagship of the civil construction modernization process, and involves from parametric design to performance simulation, and facilities management. However, this process demands changes in professional training. This paper presents the results of a research that aims to demonstrate the potential of the BIM Model Uses as a strategy for its insertion in architecture and urbanism undergraduate courses. The case study carried out revealed positive aspects of the proposal, and alternatives for teaching disciplines in a collaborative and integrated manner.

Author Biography

Monica Santos Salgado, Universidade Federal do Rio de Janeiro

PhD in Production Engineering COPPE UFRJ. Full Professor at the Faculty of Architecture and Urbanism at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ).

References

BIMe initiative BIM Dictionary 2020 Disponível em < https://bimdictionary.com/> Acessado em Fevereiro 2021

BIMe Initiative BIM Model Uses, Disponível em <https://bimexcellence.org/wp-content/uploads/211in-Model-Uses-Table.pdf> Acessado em Fevereiro 2021.

CHECCUCCI, E. S Ensino-aprendizagem de BIM nos cursos de graduação em engenharia civil e o papel da expressão gráfica neste contexto. Tese (Doutorado multi-institucional e multidisciplinar em difusão do conhecimento) Universidade Federal da Bahia, 2014

DELATORRE, V. Potencialidades e limites do BIM no ensino de arquitetura. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, UFSC, 2014

GODOY FILHO, A. A. Contribuições para o ensino do projeto arquitetônico: por um novo paradigma. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) Pós-graduação em Metodologia de Projeto de Arquitetura e Urbanismo UEM-UEL [PPU], 2014

KREIDER R G MESSNER J I A Model Use Ontology. CIB W78 Conference Proceedings [...] Eindhoven, Holanda, 2015, p.432 - 439

LEAL, B.M.F. Propostas para o ensino dos conteúdos de arquitetura e urbanismo através das ferramentas digitais Dissertação (Mestrado em Arquitetura) programa de Pós-graduação em Arquitetura PROARQ FAU UFRJ, 2018

MAHAMADU, A M MAHDJOUBI, L BOOTH C and MANU P Building information modelling (BIM) capability and delivery success on construction projects. Construction Innovation Vol. 19 No. 2, 2019 pp. 170-192 Emerald Publishing Limited 1471-4175 DOI 10.1108/CI-03-2018-0016

MAHARIKA I F IRSAN A ATHAS S I SUSANTO A ABMA V YURIANDALA Y 2020 Building Information Modeling (BIM) Adoption Model for Architectural Education. Journal of Design and Built Environment 20 (3): 22-42

MATTANA, L.. Contribuição para o ensino de orçamentação com uso de BIM no levantamento de quantitativos Dissertação (Mestrado em Arquitetura) Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Santa Catarina 2017

MEC – Resolução n°1 Março de 2021 (*) Altera o Art. 9°, § 1º da Resolução CNE/CES 2/2019 e o Art. 6°, § 1º da Resolução CNE/CES 2/2010, que institui as Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação de Engenharia, Arquitetura e Urbanismo

MEC – Resolução n°2 Junho 2010 Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo, alterando dispositivos da Resolução CNE/CES nº 6/2006

MEDEIROS, S. C. S. de Integração de Projeto de Arquitetura e Estruturas no ensino através de BIM: uma abordagem dos cursos de arquitetura e urbanismo da UFRN e da UFPB Dissertação (Mestrado em Arquitetura) Universidade Federal do Rio Grande do Norte 2021

NATUMI, Y. O ensino de informática aplicada nos cursos de graduação em arquitetura e urbanismo no Brasil Dissertação (Mestrado em Arquitetura) Programa de Pós-Graduação em Arquitetura Universidade de São Paulo 2013

PERGHER, R. D. Competências do educador e do educando para o ensino e aprendizagem do BIM na graduação em arquitetura, engenharia e construção no Brasil. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil UFPR, 2021

Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Arquitetura e Urbanismo 2020-2030, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade federal do Rio de Janeiro, versão 10 de agosto de 2021.

SACKS, R EASTMAN, C TEICHOLZ, P Manual de BIM: um guia de modelagem da informação da construção 3° Edição, Brasil, Bookman, 2021

SALGADO, M.S. BIM and the future of architecture teaching. World Building Congress 2022 – WBC2022 Book of abstracts [...] Melbourne, 2022, p. 42.

SCHEER, D. The death of drawing: architecture in the age of simulation. New York: Routledge, 2014.

SCHULZ, V. M. Contribuições da Tecnologia BIM para os aspectos tectônicos do processo projetual no Ensino-aprendizagem de Projeto Arquitetônico Dissertação (Mestrado em Arquitetura) Programa de Pós-Graduação em Arquitetura PROPAR UFRGS 2021

SUCCAR B SALEEB N SHER W Model Uses: Foundations for a Modular Requirements Clarification Language, Australasian Universities Building Education Proceedings [...]Australia, 2016, p. 1-12.

SUCCAR, B. Matriz de Maturidade BIM. Disponível em: < https://bimexcellence.org/wp-content/uploads/301in.PT-Matriz-de-Maturidade-BIM.pdf> Acessado em Fevereiro 2021

SUCCAR, Bilal. Building Information Modelling Maturity Matrix. Handbook of Research on Building Information Modeling and Construction Informatics: Concepts and Technologies. IGI, p.65-103, 2010

SUMPP M M, Alves R.V. Manica C R BIM Maturity Index: Analysis and Comparison of Architecture Office’s BIM Performance in Porto Alegre. XXIV International Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics Proceedings [...] Medellín | Colombia. 2020 p.508-515

Published

07/11/2022

How to Cite

SANTOS SALGADO, M. Adoption of the BIM Model Uses as a strategy to insert on the undergraduate courses: case study. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–10. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2024. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2024. Acesso em: 18 may. 2024.