Proposal for a curricular BIM implementation plan

aligning undergraduation education with innovation trends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.2184

Keywords:

Education, BIM implementation plan, Curriculum, Project Construa Brasil, BIM cells

Abstract

The incorporation of BIM in undergraduate education has evolved in recent years. In this context, the objective of this article is to present the proposal for the development of BIM Implementation Plans (PIBs) at the curricular level for undergraduate courses. The methodology used was action research. Three cycles were proposed that resulted in developing curriculum guidelines, tools and GDPs at two partner universities. The results express the relationship of the process described with conceptual schemes for implementing BIM in two scenarios: in companies and academia. The resulting protocol has the potential to become a reference among educational institutions.

Author Biographies

Regina Coeli Ruschel, University of Campinas

PhD in Electrical Engineering at the University of Campinas. Collaborating Professor at the University of Campinas (Campinas - SP, Brazil).

Caroline Kehl, Universidade Estadual de Campinas

Master in Civil Engineering from the Federal University of Rio Grande do Sul. Doctoral student in Architecture, Technology and City at the University of Campinas (Campinas - SP, Brazil).

References

ANDERSON, L. W.; KRATHWOHL, D. R. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. 2001. Allyn & Bacon. Boston, MA (Pearson Education Group).

ANDRADE, R.A. de. Implementação do BIM no ensino: adequação de matrizes curriculares de cursos de arquitetura através da identificação de permeabilidades de conteúdo. 2018. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de fora, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8231. Acesso em: 9 jun. 2022.

BEGIĆ, Hana; GALIĆ, Mario. A Systematic Review of Construction 4.0 in the Context of the BIM 4.0 Premise. Buildings, v. 11, n. 8, p. 337, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/buildings11080337. Acesso em 9 de julho de 2022.

BILLER, R. R. do N.; HERLING, R. M.; MATTOS, P. L. de; RUSCHEL, R. C. Classificação de plataformas computacionais quanto aos usos do BIM. In: Simpósio Brasileiro de Tecnologia da Informação e Comunicação na Construção, 3., 2021. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2021. p. 1–9. DOI: 10.46421/sbtic.v3i00.575. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/sbtic/article/view/575. Acesso em: 28 maio. 2022.

BÖES, Jeferson Spiering; BARROS NETO, José de Paula; LIMA, Mariana Monteiro Xavier de. BIM maturity model for higher education institutions. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 131-150, Apr. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1678-86212021000200518. Acesso em 9 de junho de 2022.

BRASIL. Decreto nº 10.306, de 02 de abril de 2020. Dispõe sobre a utilização do Building Information Modeling ou Modelagem da Informação da Construção na execução direta ou indireta de obras e serviços de engenharia, realizada pelos órgãos e pelas entidades da administração pública federal, no âmbito da Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information Modeling - Estratégia BIM BR. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, n. 65, Seção 1, p. 5-7, abr. 2020.

BRASIL. Decreto nº 9.983, de 22 de agosto de 2019. Dispõe sobre a Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information Modeling e institui o Comitê Gestor da Estratégia do Building Information Modeling, Brasil, 2019.

CHECCUCCI, Érica de S.; AMORIM, A. L. de. Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 6–17, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.20396/parc.v5i1.8634540. Acesso em 9 de julho de 2022.

CIC. COMPUTER INTEGRATION CONSTRUCTION RESEARCH PROGRAM. BIM Project Execution Planning Guide. Version 2.2. University Park (USA): The Pennsylvania State University, 2019. Disponível em: https://psu.pb.unizin.org/bimprojectexecutionplanningv2x2/. Acesso em 9 de julho de 2022.

COATES, S. P., ARAYICI, Y., KOSKELA, K., KAGIOGLOU, M., USHER, C., & O'REILLY, K. The key performance indicators of the BIM implementation process. In: Computing in Civil and Building Engineering, Proceedings of the International Conference (icccbe2010), Nottingham, 2010, (p. 157). Nottingham University Press. Disponível em: http://usir.salford.ac.uk/id/eprint/9551/. Acesso em: 11. Jun. 2022.

DELATORRE, V. Potencialidades e limites do BIM no ensino de arquitetura: uma proposta de implementação. 2014. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/129044. Acesso em: 9 jun. 2022.

FERRAZ, Ana Paula do C. M. e BELHOT, Renato V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção [online]. 2010, v. 17, n. 2, pp. 421-431. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015. Acesso em 28 de maio de 2022.

KRATHWOHL, D. R., BLOOM, B. S., & MASIA, B. B. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. 1964. London, UK: Longmans, Green & Co.

LIMA, W. E. F.; MELO, L. A. P.; MELO, R. S. S. de; GIESTA, J. P. BIM no ensino de Engenharia Civil: proposta de adaptação de matriz curricular. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 11, p. e020028, 2020. DOI: 10.20396/parc.v11i0.8657369. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8657369. Acesso em: 9 jun. 2022.

MA, X., CHAN, A. P., LI, Y., ZHANG, B., & XIONG, F. Critical strategies for enhancing BIM implementation in AEC projects: perspectives from Chinese practitioners. Journal of Construction Engineering and Management, 146(2), 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0001748. Acesso em: 11. Jun. 2022.

MACDONALD, J. CODE BIM: Collaborative Design Education Utilising Building Information Modelling. 2019. Tese (Doutorado) - University of South Australia, 2019.

MINISTÉRIO DA ECONOMIA. Construa Brasil. {S.L;]: Ministério da Economia. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/produtividade-e-comercio-exterior/pt-br/ambiente-de-negocios/competitividade-industrial/construa-brasil. Acesso em: 9 jun. de 2022.

PWC - PriceWaterhouseCooper. BIM Level 2 Benefits Measurement Methodology. 2018. Disponível em: https://www.cdbb.cam.ac.uk/files/3._pwc_benefits_measurement_methodology.pdf. Acesso em 9 de junho de 2022.

RUSCHEL, R.; SEABRA FILHO, S. da S.; KEHL, C., Portal BIM Acadêmico. [S.L.]: Projeto Construa Brasil. 2022. Disponível em: https://sites.google.com/antac.org.br/portalbimacademico. Acesso em: 9 jun. 2022.

SALGADO, M. S. Ensino de arquitetura, engenharia e tecnologias digitais: relato das experiências compartilhadas durante o ENEBIM. In: Simpósio Brasileiro de Tecnologia da Informação e Comunicação na Construção, 2., 2019. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2019. p. 1–6. DOI: 10.46421/sbtic.v2i00.202. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/sbtic/article/view/202. Acesso em 31 de maio de 2022.

SIMÃO, Alessandra dos S. et al. Impactos da indústria 4.0 na construção civil brasileira. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 10, p. 20130-20145, 2019. DOI: 10.34117/bjdv5n10-210. Disponível em: https://brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/3881. Acesso em 9 de julho de 2022.

SUCCAR, B.; KASSEM, M. Macro-BIM adoption: Conceptual structures. Automation in Construction, [s.l.], v. 57, p. 64– 79, 2015. ISSN: 0926-5805, Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2015.04.018. Acesso em 9 de julho de 2022.

SUCCAR, b.; SALLEB, N.; SHER, W. Model Uses: Foundations for a Modular Requirements Clarification Language. In: AUSTRALASIAN UNIVERSITIES BUILDING EDUCATION ASSOCIATION CONFERENCE, 40., 2016, Cairns, Australia. Proceedings [...]. Cairns: Central Queensland University, 2016, p. 45-47.

WANG, Liyuan; HUANG, Meiping; ZHANG, Xiaohua; JIN, Ruoyu; YANG, Tong. Review of BIM Adoption in the Higher Education of AEC Disciplines. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice. 2020. Disponível em: https://ascelibrary.org/doi/10.1061/%28ASCE%29EI.2643-9115.0000018. Acesso em: 11 jun. 2022.

Published

2022-11-07

How to Cite

RUSCHEL, Regina Coeli; KEHL, Caroline. Proposal for a curricular BIM implementation plan: aligning undergraduation education with innovation trends . In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–11. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2184. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2184. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Tecnologia da Informação e Comunicação

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.