Perception of the spatial quality of a schoolyard
Study at a middle school in Pederneiras-SP
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.6020Keywords:
Schoolyard, Thermal quality, Spatial quality, Post-occupancy evaluationAbstract
School courtyards play a crucial role in fostering student interactions and activities. Therefore, ensuring environmental quality in these areas can enhance learning and enable their use under various weather conditions. To evaluate the perceptions of 6th and 8th grade students regarding the thermal and spatial quality of a courtyard in a state school in Pederneiras-SP, post-occupancy evaluation methods (questionnaires and focus groups) were applied on June 5 and 6, 2023. The results revealed that perceptions of the same space can vary with the students' age. Positive aspects reported include the presence of tables and benches, which provide opportunities for play and rest. Negative aspects are related to the lack of shade, which hinders use during warmer times, as well as current usage restrictions. Suggestions to alleviate issues related to thermal discomfort from heat differed by age group: 6th grade students recommended installing coverings, while 8th grade students suggested increasing vegetation.
References
KOWALTOWSKI, D. C. C. K. Arquitetura Escolar e o Projeto do Ambiente de Ensino. 3. ed. São Paulo: Oficina de Textos, 2017.
FEDRIZZI, B. Subsídios para projetos de pátios escolares públicos em Porto Alegre. ARQTEXTO, n. 8, p. 96-101, jul. 2006.
HORN, M. G. S. Estudo propositivo sobre a organização dos espaços externos das unidades do Proinfância em conformidade com as orientações desse programa e as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil (DCNEIs) com vistas a subsidiar a qualidade no atendimento. Brasília: COEDI/MEC, 2014.
FLORES, L. R. O uso dos espaços livres escolares nas diferentes idades. Paisagem Ambiente: Ensaios, n. 29, p. 137-152, out. 2011. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i29p137-152
SANTOS, C. M. N. S. Instrumentos de avaliação da qualidade funcional das áreas livres em escolas de ensino fundamental. 2017. 82 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2017.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais de Qualidade da Educação Infantil. Brasília, 2018.
LAMBERTS, R. Conforto e stress térmico. 2011. Disponível em: https://labeee.ufsc.br/sites/default/files/disciplinas/ECV4200_apostila%202011.pdf_2.pdf. Acesso em: 21 julho 2023.
LAMBERTS, R. et al. Desempenho térmico das edificações. 2016. Disponível em: https://labeee.ufsc.br/sites/default/files/disciplinas/ApostilaECV5161_v2016.pdf . Acesso em: 21 julho 2023.
FROTA, A. B.; SCHIFFER, S. R. Manual do conforto térmico. 5. ed. São Paulo: Studio Nobel, 2001.
ORNSTEIN, S. W.; ROMERO, M. Avaliação Pós-Ocupação do Ambiente Construído. 1. Ed. São Paulo: Studio Nobel, 1992.
RHEINGANTZ, P. A. et al. Observando a qualidade do lugar: procedimentos para a avaliação pós-ocupação. 1. ed. Rio de Janeiro: Proarq, 2009.
IPMet - Instituto de Pesquisas Meteorológicas. Previsão Climática Trimestral. Bauru: S/I, 2023. Disponível em: https://www.ipmetradar.com.br/4estacoes/. Acesso em: 05 setembro 2023.