“Lean construction site”
didactic game for learning lean principles
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.6140Keywords:
Lean construction, Lean principles, Didactic games, Board games, StudentsAbstract
Implementing changes in traditional teaching methods to improve student learning and qualifications through active learning methodologies, such as educational games, is important. Therefore, this work aims to analyze the application of a didactic game to encourage students to learn lean concepts applied to the construction site. The work method applied the board game with undergraduate students in civil engineering, evaluating pre- and post-game learning perception. As a result, there was an improvement in the understanding of all principles through the game, with the principles of Simplification through reducing the number of parts and steps, Increasing process transparency, and Reducing cycle time being the ones that achieved the greatest understanding of students. With this, it was proven that the didactic game improved students' learning about lean principles, characterizing itself as a relevant teaching-learning tool.
References
VILLELA, F. F. Indústria da construção civil e reestruturação produtiva: novas metodologias e modos de socialização construindo o intelecto coletivo (“General Intellect”). 2007. Tese (Doutorado) — Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
WOMACK, J. P.; JONES, D. T.; ROSS, D. A máquina que mudou o mundo. Rio de Janeiro: Campus, 1992.
KOSKELA, L. Application of the New Production Philosophy to Construction. 1992, 75p. Technical Report # 72. Center for Integrated Facility Engineering. Department of Civil Engineering. Stanford University, 1992.
ESTEVES, M. A. S. et al. Reestruturação da disciplina introdução à engenharia na Faculdade de Engenharia de Resende: uma proposta com base nas metodologias ativas de aprendizagem. Rev. Brasileira de Ensino Superior, v. 2, n. 1., 2016. 12 p.
HERRERA, R. F.; SANZ, M. A.; MONTALBÁN-DOMINGO, L.; GARCÍA-SEGURA, T.; PELLICER, E. Impact of Game-Based Learning on Understanding Lean Construction Principles. Sustainability 2019, 11, 5294. https://doi.org/10.3390/su11195294.
HERZER, M. et al. Avaliação da utilização de metodologias ativas no ensino superior: estudo de caso na disciplina de gestão da produção aplicada. 2015. Disponível em: <http://www.revistaespacios.com/a16v37n02/163702e3.html>.
NUNES, A. G.; SOUZA, L. de J.; VIANA, M. R.; CARVALHO, M. C.; SANTOS, D. de G.; MICHELAN, D. C. de G. S.; FERREIRA, F. B. Informações necessárias para elaborar um jogo didático digital de boas práticas enxutas: Um mapeamento sistemático da literatura. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 19., 2022, Canela. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–12. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2094. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2094. Acesso em: 14 set. 2023.
ISATTO, E. L.; ZUCHETTI, M. Aplicação do mecanismo da função produção ao planejamento da produção seriada na construção. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 2014, Maceió, Alagoas. Anais [...] Maceió, 2014, p. 1327.
SHINGO, S. O Sistema Toyota de Produção do ponto de vista da engenharia de produção. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. 291p.
BIANCHINI, M. P.; LORIATO, D. B.; CESTARI JUNIOR, H. Trabalho em equipe – um processo de aprendizado em jogos de empresa. 2023. Disponível em: www.jogosempresariais.com.br/arquivos/Artigo_Mirela.pdf. Acesso em: 17/9/2023.
PANTALEÃO, L. H.; OLIVEIRA, R. M.; ANTUNES J. A. V. Utilização de um jogo de produção como ferramenta de aprendizagem de conceitos de engenharia de produção: O jogo do barco. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, XXII, 2002, Ouro Preto. Anais [...], Ouro Preto, 2003.
NASSAR, K. Construction contracts in a competitive market: C3M, a simulation game. Engineering, Construction and Architectural Management, v. 10, n. 3, 2003. 6 p. Disponível em: <http://www.emeraldinsight.com/10.1108/09699980310478421> Acesso em: 17/9/2023.
ROMANEL, F. B. Jogo “Desafiando a Produção”: Uma estratégia para disseminação dos conceitos da construção enxuta entre operários da construção civil. 155f. 2009, Dissertação (Mestrado em Construção Civil) – Programa de Pós-Graduação em Construção Civil. Setor de Tecnologia da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
ARAUJO. F. B. F. de. “Canteiro de obras enxuto”: jogo didático para aprendizado dos 11 princípios da construção enxuta aplicados ao canteiro de obras. 2023. 148p. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso). Departamento de Engenharia Civil. Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão. 2023.
LEIGHBODY, G. B.; KIDD, D. M. Métodos para o ensino profissionalizante. São Paulo: EPU, 1977.
GREDLER, M. E. Games and simulations and their relationships to learning. University of South Carolina. p 1-12, 2004.