Undergraduate teaching in architecture and the participation of students in the dissemination of BIM
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.6143Keywords:
BIM, BIM Teaching, Teaching-learning in ArchitectureAbstract
The increasing complexity of the AECO sector (architecture, engineering, construction and operation) contributes to the search for efficiency in the design process and BIM (Building Information Modeling) plays a key role in allowing architecture offices work collaboratively developing integrated projects. It is understood that the integration of BIM in the curricula of undergraduate courses in architecture is necessary. In this sense, there are actions of teachers in the development of research and didactic experiences incorporating BIM in their classes. At the same time, there is a spontaneous movement of undergraduate students to integrate the methodology into the learning process. This article presents the results of research that aimed to identify and evaluate the effectiveness of actions promoted by architecture and civil engineering students to disseminate BIM in undergraduate courses. Considering the demands of the architecture market and the competencies that must be developed to work in BIM, the scope of the initiatives indicated that the focus of student actions is basically on software training, as collaboration skills, communication and coordination are still little explored, indicating opportunities for improvement.
References
Ferreira, S. L. Da engenharia simultânea ao modelo de informações da construção (BIM): contribuição das ferramentas ao
processo de projeto e produção e vice-versa. In: VII WORKSHOP BRASILEIRO DE GESTÃO DO PROCESSO DE PROJETO NA
CONSTRUÇÃO DO EDIFÍCIO, 2007, Curitiba. Anais... Curitiba: [s.n.], 2007. p. 1-6. CD-ROM.
Scheer, S.; Ito, A. L. Y.; Ayres Filho, C.; Azuma, F.; Beber, M. Impactos do uso do Sistema CAD geométrico e do uso do Sistema CAD-
BIM no processo de projeto em escritórios de arquitetura. In: VII WORKSHOP BRASILEIRO DE GESTÃO DO PROCESSO DE PROJETO
NA CONSTRUÇÃO DO EDIFÍCIO, 2007, Curitiba. Anais... Curitiba: [s.n.], 2007. p. 1-6. CD-ROM.
BRASIL. Decreto nº 11.888, de 22 de janeiro de 2024. Dispõe sobre a Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information
Modelling no Brasil - Estratégia BIM BR e institui o Comitê Gestor da Estratégia do Building Informático Modelling - BIM BR.
Brasília, 22 de janeiro de 2024
BRASIL. Lei nº 14.133, de 1º de abril de 2021. Dispõe sobre a nova Lei de Licitações e Contratos Administrativos. Diário Oficial [da]
República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1 abr. 2021. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/
lei/l14133.htm. Acesso em: 22 fev. 2024.
MINISTÉRIO DA ECONOMIA. Governo Federal lança “Construa Brasil” para desburocratizar o setor de construção. Economia e
Gestão Pública - Produtividade, 27 abr. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/economia/pt-br/assuntos/noticias/2022/abril/
ministerio-da-economia-lanca-201cconstrua-brasil201d-para-desburocratizar-o-setor-de-construcao. Acesso em: 30 abr. 2022.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento, Indústria, Comércio e Serviços. Nova indústria Brasil – forte, transformadora e
sustentável: Plano de Ação para a neoindustrialização 2024-2026. Brasília: CNDI, MDIC, 2024. 102 p
Gaspar, J. A. M. O significado atribuído a BIM ao longo do tempo. 2019. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil, Arquitetura e
Urbanismo) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 238 p. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/
pluginfile.php/7759253/mod_resource/content/1/Gaspar_JoaoAlbertoDaMotta_M.pdf. Acesso em: [21 julho 2024].
Jernigan, F. Big BIM 4.0: ecosystems for a connected world. 4th ed. [S.l.]: 4site Press, 2017. 444 p.
Salgado, M. S. Ensino de arquitetura, engenharia e tecnologias digitais: relato das experiências compartilhadas durante o ENEBIM.
In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 2., 2019, Campinas. Anais [...].
Porto Alegre: ANTAC, 2019. DOI: https://doi.org/10.46421/sbtic.v2i00.202.
Michels, A. B.; Jacaúna, R. D. P.; Menezes, C. S. de. Uso da arquitetura pedagógica Projeto de Aprendizagem como suporte à
prática docente em aulas síncronas. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 27., 2021, On-line. Anais [...]. Porto
Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 53-63. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2021.218239.
Sousa, C. C. O papel do corpo discente na difusão do BIM no ensino de graduação em arquitetura. 2024. 141 p. Dissertação
(Mestrado em Arquitetura) PROARQ FAU Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2024
Gu, N.; London, K. Understanding and facilitating BIM adoption in the AEC industry. Automation in Construction, v. 19, dez. 2010.
Eastman, C.; Teicholz, P.; Sacks, R.; Liston, K. BIM handbook: a guide to building information modeling for owners, managers,
designers, engineers and contractors. 2. ed. Nova Iorque: John Wiley & Sons, 2011.
Succar, B.; Saleeb, N.; Sher, W. Model uses: foundations for a modular requirements clarification language. In: Australasian
Universities Building Education Proceedings, 2016, [Local do evento]. Anais [...]. [Local de publicação]: [Editora], 2016. p. 1-12.
Santos, E. R. dos; Souza, C. C.; Salgado, M. S. Formação profissional em BIM. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DO
PROJETO, 7., 2021, Londrina. Anais [...]. Londrina: PPU/UEL/UEM, 2021. p. 1-10. DOI: https://doi.org/10.29327/sbqp2021.438034.
BIM Excellence Initiative. Tabela de Competências. Disponível em: https://bimexcellence.org/resources/200series/201in/. Acesso
em: [21 julho 2024].
Benedetto, H.; Bernardes, M. M. e S.; Pires, R. W. Ensino de BIM no Brasil – Análise do cenário acadêmico. Informática na
Educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 20, n. 2, mai./ago. 2017. DOI: 10.22456/1982-1654.65263. Disponível em: https://
seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/65263. Acesso em: 15 jun. 2023.
Checcucci, É. de S.; Pereira, A. P. C.; Amorim, A. L. de. Modelagem da Informação da Construção (BIM) no Ensino de Arquitetura.
In: SIGRADI 2013. Proceedings of the XVII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: knowledge-based design.
Valparaiso, Chile: [Editora], 2013.
Barison, M. B. Introdução de Modelagem da Informação da Construção (BIM) no currículo: uma contribuição para a formação do
projetista. 2015. Tese (Doutorado em Engenharia de Construção Civil e Urbana) – Escola Politécnica, Universidade de São Paulo,
São Paulo. 387 p.
UNDERWOOD, Jason et al. Embedding Building Information Modelling (BIM) within the taught curriculum: Supporting BIM
implementation and adoption through the development of learning outcomes within the UK academic context for built
environment programmes. 2013. Disponível em: http://www.bimtaskgroup.org/wp-content/uploads/2013/10/BIM_June2013.pdf.
Acesso em: [21 julho 2024].
Fantin, Natália Rosa. Possibilidades e limitações da implementação do BIM no ensino de arquitetura e urbanismo do CAU/FAU/
UFJF. 2023. Dissertação (Mestrado em Engenharia) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Engenharia.
Underwood, J.; Khosrowshahi, F.; Pittard, S.; Greenwood, D.; Platts, T. Embedding Building Information Modelling (BIM) within the
taught curriculum: Supporting BIM implementation and adoption through the development of learning outcomes within the UK
academic context for built environment programmes. 2013. Disponível em: https://www.heacademy.ac.uk/system/files/
bim_june2013.pdf. Acesso em: [21 julho 2024].
Ruschel, R. C.; Ferreira, S. L. Rede de Células BIM ANTAC. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 4., 2022, Porto
Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1. DOI: 10.46421/enebim.v4i00.1952. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/
index.php/enebim/article/view/1952. Acesso em: [21 julho 2024].
Morganti, Caterina et al. Teaching BIM: A comparison between actual and future perspectives. In: EUROPEAN CONFERENCE ON
COMPUTING IN CONSTRUCTION, 2023. Proceedings [...]. [S.l.]: [Editora], 2023. p. 1-8.
SESU/MEC - Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Avaliação nacional da extensão
universitária, apresentando o Plano Nacional de Extensão Universitária. Brasília: Atual UESC, 2001.
Ferreira, D. A. V.; Aranha, R. N.; Souza, M. H. F. O. de. Ligas acadêmicas: uma proposta discente para ensino, pesquisa e extensão.
Interagir: pensando a extensão, [S.l.], n. 16, dez. 2011. ISSN 2236-4447. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/
index.php/interagir/article/view/5334. Acesso em: 31 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/interag.2011.5334.
Checcucci, É. De S.; Melo, R. S. S. de. Célula BIM na UFBA: diagnóstico e planejamento da ação. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O
ENSINO DE BIM, 4., 2022, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1. DOI: 10.46421/enebim.v4i00.1943. Disponível
em: https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/1943. Acesso em: 21 julho 2024.
Universidade Federal de Juiz De Fora. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAUUFJF). Célula BIM FAUUFJF: sobre. Disponível
em: https://www2.ufjf.br/arquitetura/graduacao/organizacao/pesquisa-e-extensao/celula-bim-fauufjf/sobre/. Acesso em: 25 fev.
Ribeiro, A. M. A. De S.; Giesta, J. P.; Costa Neto, A. Análise da matriz de maturidade: diagnóstico da Células BIM do IFRN-CNAT. In:
ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 4., 2022, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–1. DOI:
46421/enebim.v4i00.1932. Disponível em: <https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/1932>. Acesso em: 21
fev. 2024.
GT TIC ANTAC. Reunião da Rede de Células BIM da ANTAC, 3 de maio de 2023 (acesso restrito).
Alcântara, D. S. P. de; DANTAS, N. R.; Cruz, C. F.; Melo, R. S. S. de. Desafio protótipo: sede do LaBIM UFBA. In: ENCONTRO
NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 4., 2022, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–1. DOI: 10.46421/
enebim.v4i00.1941. Disponível em: <https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/1941>. Acesso em: 29 maio.
Melo, R. S. S. de.; Checcucci, É. de S.; Pereira, A. P. C. Workshop online de prática integrada de projeto BIM – UFBA. In: ENCONTRO
NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 3., 2021, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2021. p. 1. DOI: 10.46421/
enebim.v3i00.293. Disponível em: <https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/293>. Acesso em: 29 maio. 2023.
Alencar, I.; Frutuôso, J.; Leite, J. Capacitação sobre processo colaborativo para empresas juniores. In: ENCONTRO NACIONAL
SOBRE O ENSINO DE BIM, 3., 2021, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2021. p. 1. DOI: 10.46421/enebim.v3i00.329.
Disponível em: <https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/329>. Acesso em: 29 maio. 2023.
Mattana, L.; Bracht, M. K.; Souza, J. C. Curso de Introdução ao BIM: experiência realizada pelo GEBIM na UFSC. In: ENCONTRO
NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 2., 2019, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2019. p. 1–1. Disponível em:
eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/243>. Acesso em: 29 maio. 2023.
Mattana, L.; Souza, J. C. Concepção estrutural em BIM: experiência realizada na UFSC. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO
DE BIM, 3., 2021, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2021. p. 1. DOI: 10.46421/enebim.v3i00.292. Disponível em:
<https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/292>. Acesso em: 29 maio. 2023.
LABIM UFJF. Do Zero ao Teto – Curso de Modelagem BIM. Juiz de Fora. 23 de maio de 2023. Disponível em:
www.instagram.com/p/CsmnKZnPohp/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==>. Acesso em: 29 maio. 2023.
Santos, A. C. S.; Santos, A. C. B. dos; MEDEIRO, A. S. de; SANTOS, J. M. A.; Santos Júnior, J. C. dos; SILVA NETO, L. da. O BIM como
ferramenta de integração nas disciplinas do curso de engenharia civil da UFAL. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE
BIM, 4., 2022, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. DOI: 10.46421/enebim.v4i00.1948. Disponível em:
eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/1948>. Acesso em: 29 maio. 2023.
Júnior, J. C. S.; Neto, L. S.; Santos, A. C. S.; Santos, A. C. B. Desafios da implementação e ensino da metodologia BIM na construção
civil. In: COBENGE - CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA E V SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM
ENGENHARIA DA ABENGE, 2022. DOI: 10.37702/COBENGE.2022.4020.
Jesus, B. S. V. B. De; NASCIMENTO, N. R. L.; Melo, R. S. S. de. Desafio residência universitária: colaboração remota no LaBIM UFBA.
In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 4., 2022, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–1. DOI: 10.
/enebim.v4i00.1949. Disponível em: <https://eventos.antac.org.br/index.php/enebim/article/view/1949>. Acesso em: 29
maio. 2023.
Kneip, R.; Pereira, M. Estruturação da Liga Acadêmica de Building Information Modeling e Novas Tecnologias (LABIM) da
Universidade Federal de Juiz de Fora. In: COBENGE - CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA E V SIMPÓSIO
INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, 2022. DOI: 10.37702/2175-957X.COBENGE.2022.4044.