AVALIAÇÃO DE CONFORTO TÉRMICO: APROXIMAÇÃO EXPERIMENTAL ENTRE UMA SIMULAÇÃO COMPUTACIONAL E UM PERCURSO WALKTHROUGH

Authors

  • Nébora Lazzarotto Modler Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Thalita dos Santos Maciel Universidade Federal de Pelotas
  • Rodrigo Karini Leitzke Universidade Federal de Pelotas
  • Eduardo Grala da Cunha Universidade Federal de Pelotas
  • Paulo Afonso Paulo Afonso Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v18i.891

Keywords:

Thermal comfort, Walkthrough Route, Computer simulation, Early Childhood Education, Bioclimatic Zone 2

Abstract

This article presents the results of a thermal comfort analysis at Municipal School of Early Childhood Education with the standard project Proinfância / FNDE Type C, located in a county in the Bioclimatic Zone 2, State of Rio Grande do Sul, Brazil. The study aimed to relate the results of a qualitative analysis using two assessment strategies: walkthrough route and computational simulation of the building's thermal comfort level based on the ASHRAE 55 (2017) adaptive model. The comparison of the results produced from these two strategies made it possible to compare the results of the building's thermal comfort level with the reactions and sensations of its adult occupants. The results of this study emphasize the importance of adjusting the occupancy profile of the environments in the This article presents the results of a thermal comfort analysis at Municipal School of Early Childhood Education with the standard project Proinfância / FNDE Type C, located in a county in the Bioclimatic Zone 2, State of Rio Grande do Sul, Brazil. The study aimed to relate the results of a qualitative analysis using two assessment strategies: walkthrough route and computational simulation of the building's thermal comfort level based on the ASHRAE 55 (2017) adaptive model. The comparison of the results produced from these two strategies made it possible to compare the results of the building's thermal comfort level with the reactions and sensations of its adult occupants. The results of this study emphasize the importance of adjusting the occupancy profile of the environments in the users.

References

AMERICAN SOCIETY OF HEATING, REFRIGERATING AND AIR CONDITIONING ENGINEERS, INC. Thermal Environmental Conditions of Human Occupancy. Atlanta, 2017.

AMERICAN SOCIETY OF HEATING, REFRIGERATING AND AIR CONDITIONING ENGINEERS, INC. (ASHRAE). Fundamentals: Thermal Comfort. Atlanta, 2017.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). Desempenho térmico de edificações - Parte 3: Zoneamento bioclimático brasileiro e diretrizes construtivas para habitações unifamiliares de interesse social: NBR 15220-3. Rio de Janeiro 2005.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Fundo Nacional para o Desenvolvimento da Educação (FNDE). Proinfância: Espaço educativo Infantil. 2010.

Planta baixa em arquivo digital.

BRASIL. Ministério da Educação. Padrões de Infra-estrutura para as Instituições de Educação Infantil e Parâmetros de Qualidade para a Educação Infantil. Brasilia: MEC, SEB, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Câmara de Educação Básica. Resolução Nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior. Instituto Nacional de Metrologia, Qualidade e Tecnologia. (INMETRO). Portaria n. 18, de janeiro de 2012.

Regulamento Técnico da Qualidade para o Nível de Eficiência Energética de Edificações Residenciais (RTQ-R). I. E. C. E.: INMETRO, 2012. 137 p.

CEPPI, G.; ZINI, M. (org.) Crianças, espaços, relações: como projetar ambientes para a educação infantil. Porto Alegre: Penso, 2013. 157p.

FANGER, P. O. Thermal Comfort. New York: Mcgraw-Hill Book Company, 1970.

FORNEIRO, L. I. A organização dos espaços a Educação Infantil. In: ZABALZA, M. A.

Qualidade em Educação Infantil, Porto Alegre: Artmed, 1998. 288 p.

HORN, M. da G. S. Sabores, cores, sons, aromas – A organização dos espaços na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2004. 119 p.

MARTINS, D. J. et al. Ensaio sobre a Utilização da Automação de Aberturas na Simulação do Desempenho Térmico de Edificações. In: Encontro Nacional de Conforto no Ambiente Construído, 10. Anais [...]. Natal, ENTAC, 2009.

MODLER, N. L. Arquitetura e Educação Infantil: Abordagem Experiencial em um estudo de caso no Norte do Rio Grande do Sul. 2020. 333f. Tese (Doutorado em Ciências em Arquitetura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ.

OLDS, A. R. Child Care Design Guide. Nova Iorque: McGraw-Hill, 2001. 352p.

RHEINGANTZ, P. A et al. Observando a qualidade do lugar: procedimentos para a avaliação pós-ocupação. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2009. E-book. Disponível em: http://prolugar.fau.ufrj.br/publicacoes/. Acesso em: 14 abr. 2020.

RHEINGANTZ, P. A. Glossário de termos de filosofia e de métodos de pesquisa. 2019.

Disponível em: http://www.proarq.fau.ufrj.br/pesquisas/grupos-de-pesquisa/16/lugarese-paisagens-prolugar. Acesso em: 05 jan. 2020.

ZEISEL, J. Inquiry by design: Environment/Behavior/Neuroscience in Architecture, Interiors, Landscape, and Planning Monterey: Brooks/Cole Publishing Company, 1981. 400 p.

Published

2020-11-04

How to Cite

MODLER, Nébora Lazzarotto; MACIEL, Thalita dos Santos; LEITZKE, Rodrigo Karini; CUNHA, Eduardo Grala da; PAULO AFONSO, Paulo Afonso. AVALIAÇÃO DE CONFORTO TÉRMICO: APROXIMAÇÃO EXPERIMENTAL ENTRE UMA SIMULAÇÃO COMPUTACIONAL E UM PERCURSO WALKTHROUGH. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 18., 2020. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2020. p. 1–8. DOI: 10.46421/entac.v18i.891. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/891. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Conforto Ambiental e Eficiência Energética

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.