Sensitization for future consultancy and technical assistance exercises? Notes on participatory project practices in undergraduate education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.3884

Keywords:

Social responsibility, Participatory project, TeaTeaching-research-extension

Abstract

Design with social responsibility has been consolidated as a new agenda in contemporary architectural culture, but there are few experiences that address it in undergraduate teaching. In view of this, the study aims to discuss the limitations and potential of introducing participatory design to undergraduates, understood as a form of insertion into this new agenda. To this end, it takes as its object of reflection one of the practices of a project that, since 2021, has articulated teaching and extension and is shaped as action research. Based on theoretical statements, the results of the dialogical interactions and interdisciplinary approaches promoted are analyzed, as well as possible impacts on student training and social transformation. In conclusion, despite recognizing the various obstacles to what is proposed, we identify the sensitization of students to the exercise of a project that is attentive to social

Author Biographies

Ana Elísia da Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Ph.D. in Theory and History of Architecture from the Federal University of Rio Grande do Sul. Associate Professor at the Federal University of Rio Grande do Sul (Porto Alegre – RS, Brazil).

Gustavo Casarotto Lindorfer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Studying Architecture and Urbanism at the Federal University of Rio Grande do Sul (Porto Alegre - RS, Brazil).

References

BALTAZAR, A. P. O Atelier: Espaço Para Que? Atelier como atividades de extensão. Youtube, 09 nov. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NkqsMN5V3bw&t=77s. Acesso em: 15 de mar. 2023.

CARLILE, P. R. Transferring, translating, and transforming: An integrative framework for managing knowledge across boundaries. Organization Science, EUA, v. 15, n. 5, p. 555-568, 2004.

COMGRAD-ARQ - Comissão de Graduação do Curso de Arquitetura E Urbanismo da UFRGS. Porto Alegre: UFRGS, (2023). Disponível em: https://www.ufrgs.br/arquitetura/. Acesso em: 15 de mar. 2023.

CNE - CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Res. nº 7, de 18 dez. de 2018. Estabelece Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Diário Oficial da União. Brasília, n. 243, dez. 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808. Acesso em: 15 de mar. 2023.

COSTA, A. E. De práticas participativas às contradições para a promoção da autonomia: apontamentos de uma pesquisa em ensino e extensão. In: Anais ENANPUR 2023. Belém: UFPA, 2023. No prelo.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2013. 149p.

GUZMÁN, J. M. Superando el cliché de la “participación”. In: Archdaily, 29 set. 2016. Disponível em: https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/795966/superando-el-cliche-de-la-participacion. Acesso em: 15 de mar. 2023.

KAPP, S.; BALTAZAR, A. P.; MORADO, D. Architecture as Critical Exercise: Little Pointers Towards Alternative Practices. Field, Sheffield, v. 2, n. 1, p. 7-29, 2008.

MEDVEDOVSKI, N. S. DESAFIOS DA FORMAÇÃO DO ARQUITETO E URBANISTA PARA ATUAÇÃO EM ATHIS: a experiência do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Arquitetura e Urbanismo em Pelotas/RS. In ROSA, T. T.; LINHARES, J. F.; ROCHA, H. F. M. R. Partilhas Emergentes: assistência e assessoria técnica, extensão universitária e direito à cidade em debate. Salvador: UFBA, 2022. 553p.

MONTANER. J. M.; MUXÍ, Z. Arquitetura e Política: Ensaios para mundos alternativos. São Paulo: GG, 2014. 253p.

OLIVEIRA, R. C. Ensino e Prática do Projeto no Ateliê de Arquitetura. Bloco (13): o ensino e a prática do projeto, Novo Hamburgo: Feevale, 2017. pp. 12-27.

PNEU. Política Nacional de Extensão Universitária. Porto Alegre: UFRGS, 2012. Disponível em: https://www.ufrgs.br/prorext/wp-content/uploads/2015/10/PNE_07.11.2012.pdf. Acesso em: 15 de mar. 2023.

POLIZZO, A. P.; RACCA, G.; CAÚLA, A.; COSTA, A. E.; MORTIMER, J.; PEIXOTTO, P. Práticas Pedagógicas na Encruzilhada: Projetos para uma sala de aula em síncope. In: VII Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo. Anais. São Paulo: IAU-USP, 2022. pp. 712-732.

ROSA, T. T.; LINHARES, J. F.; ROCHA, H. F. M. R. Partilhas Emergentes: assistência e assessoria técnica, extensão universitária e direito à cidade em debate. Salvador: UFBA, 2022. 553p.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez Autores Associados, 2011. 108p.

TROMPETTE, P.; VINCK, D. Retour sur la notion d’objet-frontière. Revue d’anthropologie des connaissances, Paris, v.3, n.1, 2009. pp. 3-25.

VALDERRAMA, A. IV Ciclo Projetos-Outros em Arquitetura e Urbanismo. Youtube, 14 abr. 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=J6gatyYq_0A&t=7266s. Acesso em: 15 de mar. 2023.

Published

2023-10-28

How to Cite

Costa, A. E. da, & Casarotto Lindorfer, G. (2023). Sensitization for future consultancy and technical assistance exercises? Notes on participatory project practices in undergraduate education. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETO DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 8(1). https://doi.org/10.46421/sbqp.v8i.3884

Issue

Section

SOCIEDADE - ASSESSORIA E ASSISTÊNCIA TÉCNICA E QUALIDADE NO PROJETO

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.