ENSINO DE BIM EM UM CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO: AVALIAÇÃO DA PERCEPÇÃO DE DEMANDA

Authors

  • Caroline Kehl
  • Cauã Stumpf
  • Douglas Cassius Rosa
  • Anderson Freitas
  • Eduardo Luis Isatto

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v17i1.1730

Keywords:

BIM, Education, Survey, Architecture

Abstract

Despite its enormous impact on the design, construction and maintenance of buildings, Building Information Modeling (BIM) has been very slowly introduced in Brazilian undergraduate courses. In this context, this article aims to evaluate the degree of familiarity of undergraduate students of an architecture course with BIM, in order to assist planning of strategies for the introduction of this content in the curriculum. The method used include phase 1 - literature review, through which other similar experiences were studied; phase 2 - descriptive - when evidence is presented regarding the implementation of the theme in the curricular structure and course subjects; and phase 3 - exploratory phase, in which a survey was applied to students. By relating the results of the literature review with evidence collected in phase 2 and the survey, it is possible to establish comparisons and to speculate about further barriers and opportunities. For that reason, the paper intends to suggest recommendations for the inclusion of BIM in Architecture and Urbanism courses.

References

BARISON, M. B.; SANTOS, E. T. Ensino de BIM: Tendências atuais no cenárioInternacional. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 6, n. 2, p. 67-80,dez./2011.

BARISON, M. B. Introdução de modelagem da informação da construção (BIM) nocurrículo uma contribuição para a formação do projetista. 2015. 387 f. Tese(Doutorado) Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2015.

CHECCUCCI, É. S. Ensino-Aprendizagem de BIM nos Cursos de Graduação emEngenharia Civil e o Papel da Expressão Gráfica Neste Contexto. Salvador, 2014. 235f. Tese (Doutorado) Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia,Salvador, BA, 2014.

DELATORRE, V. Potencialidades e limites do BIM no ensino de Arquitetura: Umaproposta de implementação. 2014. 293 f. Dissertação (Mestrado) UniversidadeFederal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2014.

GODOY, V. H.; CARDOSO, C. F.; BORGES, M. M. BIM: Desafios para um conceito emconstrução no ensino de Arq e Eng. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EMENGENHARIA, 41., 2013. Gramado. Anais... Gramado: ABENGE, 2013.

LORDSLEEM JR, A. C.; BASTO, P. E. de A. Ensino de BIM em curso de graduação emengenharia civil em uma universidade dos EUA: estudo de caso. AmbienteConstruído, Porto Alegre, v. 16, n. 4, p. 45-61, out./dez. 2016.

MEDEIROS, S. C. S. de. Integração de projetos no ensino através de BIM: umaabordagem dos cursos de arquitetura e urbanismo da UFRN e da UFPB. 2015. 155 f.

Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN,2015.

MOLINA, M. L. A.; AZEVEDO JUNIOR, W. O ensino/aprendizado do BIM no curso deengenharia civil da UFJF. In: ENCONTRO DE TECNOLOGIA DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 7., 2015, Recife. Anais... Porto Alegre: ANTAC,2015.

RUSCHEL, R. C. et al. O ensino de BIM: Exemplos de implantação em cursos deEngenharia e Arquitetura. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DEINFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO CIVIL, 5., Salvador, 2011. Anais...

Salvador: LCAD/PPGAU-UFBA, 2011.

ROMCY, N. M. e S.; TINOCO, M. B. de M.; CARDOSO, D. R. A introdução do BIM emcurso de arquitetura e urbanismo: relato comparativo de duas experiências. In:ENCONTRO DE TECNOLOGIA DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NACONSTRUÇÃO, 7., Recife, 2011. Anais... Porto Alegre: ANTAC, 2015.

Published

2018-11-12

How to Cite

KEHL, Caroline; STUMPF, Cauã; ROSA, Douglas Cassius; FREITAS, Anderson; ISATTO, Eduardo Luis. ENSINO DE BIM EM UM CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO: AVALIAÇÃO DA PERCEPÇÃO DE DEMANDA. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 17., 2018. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2018. p. 3100–3107. DOI: 10.46421/entac.v17i1.1730. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/1730. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Tecnologia da Informação e Comunicação

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.