Gamification in Civil Engineering Teaching:

Comparison between Beginners and Advanced Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.5864

Keywords:

games, teaching, students, management, civil engineering

Abstract

Gamification has proven to be an alternative method for teaching civil engineering, especially in subjects where practices are difficult to experience during graduation, such as planning and management. Given the games available in the literature, the authors decided to apply a game to teach the balance line technique in two different classes: construction management students and students in the initial phase of the course. The study's objective was to collect relevant information for improving the applied game, based on the differences observed between the two groups of participants. Among the main differences identified, it was found that less experienced students demonstrated greater attention to the rules and less concern about their roles within the game. On the other hand, more advanced students in the course exhibited greater problem-solving skills, better performance in the proposed tasks, and a greater understanding of their leadership roles. This study highlights the importance of the constant adaptation and improvement of alternative tools applied in engineering education, considering the target audience.

Author Biographies

Amélia Gomes Nunes, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe. Mestranda em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Luana de Jesus Souza, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe. Pós-graduanda em Engenharia Diagnóstica pelo INBEC (Fortaleza - CE, Brasil).

Pamella Menezes Teodósio, Universidade Federal de Sergipe

Mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Taiane Aparecida Santos Torres, Universidade Federal de Sergipe

Mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Henrique Rodrigues Santos, Universidade Federal de Sergipe

Graduado em Engenharia Civil pelo Instituto Federal de Sergipe. Mestrando em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Jennifer Artur de Souza Ferreira, Universidade Federal de Sergipe

Técnica em Edificações pelo SESI. Graduanda em Engenharia Civil na Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Sara Araújo de Souza, Universidade Federal de Sergipe

Graduanda em Engenharia Civil na Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Débora de Gois Santos, Universidade Federal de Sergipe

Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente Associada 4 da Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

References

BHATNAGAR, S. et al. A systematic review of lean simulation games in the construction industry. Architectural Engineering and Design Management, v. 19, n. 6, p. 701-719, 2023.

ROMANEL. F. B. Jogo “Desafiando a Produção”: uma estratégia para a disseminação dos conceitos da construção enxuta entre operários da construção civil. 2009. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Construção Civil da Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2009.

MARQUES, C. T.; GALANTE, J. A. Gamificação como estratégia para o ensino e aprendizagem de engenharia. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v.5(especial), p. 46-56, 2022.

FADEL, L. M.; ULBRICHT, V. R.; BATISTA, C. R.; VANZIN, T. (org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. 300 p. Disponível em: http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/gamificacao_na_educacao_011120181605.pdf

DOMÍNGUEZ, A.; NAVARRETE, J. S. DE; MARCOS, L. DE; SANZ, L. F.; PAGÉS, C.; HERRÁIZ, J. J. M. Gamifying learning experiences: Practical implications and outcomes. Journal Computers & Education, Virginia, v. 63, p. 380–392, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.020.

LUCKO, G.; SENIOR, B. Ontology for Virtualization of Lean Construction Games. Lean Construction Journal, v. 12, p. 01-23, 2022. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/de09bef16563aa20b16801fbe4795350/1?pq-origsite=gscholar&cbl=5347171. Acesso em: 10 out. 2023

TOMMELEIN, I. D. Journey toward Lean Construction: Pursuing a Paradigm Shift in the AEC Industry. Journal of Construction Engineering and Management, v. 14, n. 6, 2015. 12 p.

MENDES JR, R.; VARGAS C. L. S.; HEINECK, L. F. M. Jogo de programação da construção de edifícios via Internet. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, XXVI, 1998, São Paulo. Anais [...] São Paulo. 1998.

PEREIRA, F.; FARIAS, T.; FIREMAN, M.; ETGES, B.; LOPES, L. Collaborative Method for Training and Implementing the Line of Balance. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR LEAN CONSTRUCTION, 31ND, 2022, Edmonton, Canada, Proceedings […] Edmonton, Canada 2022, p.259–270. doi.org/10.24928/2022/0128

MOURA, R. S. L. M.; MONTEIRO, J. M. F.; HEINECK, L. F. M. Line of Balance–is it a synthesis of lean production principles as applied to site programming of Works. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR LEAN CONSTRUCTION, 22nd, 2014, Oslo. Proceedings […] Oslo, 2014.

SANTOS, D. G.; GROSSKOPF, J.; SOUZA, A. M.; SANTOS NETO, A. T.; HEINECK, L. F. M. Utilization of extra planning activities by construction companies in Sergipe, Brazil In: ANNUAL CONFERENCE OF THE IGLC, 20nd, 2012, San Diego. Proceedings […] San Diego, 2012. 11p.

RYBKOWSKI, Z.; FORBES, L.; TSAO, C. The evolution of lean construction education (Part 1 of 2): At US-based universities. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR LEAN CONSTRUCTION, 26nd, 2018, Chennai, India. Proceedings […] Chennai, India, 2018.

NUNES, A.G.; SOUZA, L. J.; TEODÓSIO, P. M.; TORRES; T. A. S.; SANTOS, D. G. Uso de jogo em Lego™ como ferramenta de ensino de gestão de obras: uma experiência de discentes de mestrado da UFS. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GESTÃO E ECONOMIA DA CONSTRUÇÃO, 13., 2023, Aracaju. Anais[...].Porto Alegre: ANTAC, 2023.

MOLISANI, A. L. Evolução do perfil didático-pedagógico do professor-engenheiro. Educação e Pesquisa, v. 43, n. 2, p. 467-482, 2017.

ROMANEL, F. B.; FREITAS, M. C. D. Jogo “Desafiando a Produção”: ensinando a construção enxuta na construção civil. Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas, n. 3, p. 11-21, 2011.

LIMA, J. H. de; LOPES, D. A. Uso de jogo educacional na engenharia civil: tornando o dimensionamento de pavimentos divertidocom o jogo" dimensione". Revista Internacional de Educação Superior, v.7 1-14 e021008, 2021.

MORAES, M. N. de; CARDOSO, P. A. Jogos para ensino em engenharia e desenvolvimento de habilidades. Revista Principia-Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, 39, 19-29, 2018.

DOYLE, D.; BROWN, F. W. Using a business simulation to teach applied skills–the benefits and the challenges of using student teams from multiple countries. Journal of European industrial training. p. 330-336, 2000.

DEPEXE, M. D.; DORNELES, J. B.; KEMMER, S. L. Aprendizado da técnica de programação da linha de balanço por meio de jogos didáticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA NO AMBIENTE CONSTRUIDO, XI, 2006, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis, 2006, 10 p.

VIANA, M. R.; SANTOS, G. D.; VASCONCELOS, C. A. Jogo didático no ensino de conceitos lean na disciplina de administração de obras: relato de experiência. Revista Internacional de Educação Superior, v.7 1-20 e021045, 2021.

DOYLE, D.; BROWN, F. W. Using a business simulation to teach applied skills–the benefits and the challenges of using student teams from multiple countries. Journal of European industrial training. p. 330-336, 2000.

DEPEXE, M. D.; DORNELES, J. B.; KEMMER, S. L. Aprendizado da técnica de programação da linha de balanço por meio de jogos didáticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA NO AMBIENTE CONSTRUIDO, XI, 2006, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis, 2006, 10 p.

DEPEXE, M. D. Simulação com jogos de montar: um instrumento de ensino para o planejamento e programação de obras. Engevista, v. 12, n. 2, 2010.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2024-10-07

How to Cite

NUNES, Amélia Gomes; SOUZA, Luana de Jesus; TEODÓSIO, Pamella Menezes; TORRES, Taiane Aparecida Santos; SANTOS, Henrique Rodrigues; FERREIRA, Jennifer Artur de Souza; SOUZA, Sara Araújo de; SANTOS, Débora de Gois. Gamification in Civil Engineering Teaching:: Comparison between Beginners and Advanced Students. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 20., 2024. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2024. p. 1–11. DOI: 10.46421/entac.v20i1.5864. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/5864. Acesso em: 22 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.