Gamification in Civil Engineering Teaching:
Comparison between Beginners and Advanced Students
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.5864Keywords:
games, teaching, students, management, civil engineeringAbstract
Gamification has proven to be an alternative method for teaching civil engineering, especially in subjects where practices are difficult to experience during graduation, such as planning and management. Given the games available in the literature, the authors decided to apply a game to teach the balance line technique in two different classes: construction management students and students in the initial phase of the course. The study's objective was to collect relevant information for improving the applied game, based on the differences observed between the two groups of participants. Among the main differences identified, it was found that less experienced students demonstrated greater attention to the rules and less concern about their roles within the game. On the other hand, more advanced students in the course exhibited greater problem-solving skills, better performance in the proposed tasks, and a greater understanding of their leadership roles. This study highlights the importance of the constant adaptation and improvement of alternative tools applied in engineering education, considering the target audience.
References
BHATNAGAR, S. et al. A systematic review of lean simulation games in the construction industry. Architectural Engineering and Design Management, v. 19, n. 6, p. 701-719, 2023.
ROMANEL. F. B. Jogo “Desafiando a Produção”: uma estratégia para a disseminação dos conceitos da construção enxuta entre operários da construção civil. 2009. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Construção Civil da Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2009.
MARQUES, C. T.; GALANTE, J. A. Gamificação como estratégia para o ensino e aprendizagem de engenharia. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v.5(especial), p. 46-56, 2022.
FADEL, L. M.; ULBRICHT, V. R.; BATISTA, C. R.; VANZIN, T. (org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. 300 p. Disponível em: http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/gamificacao_na_educacao_011120181605.pdf
DOMÍNGUEZ, A.; NAVARRETE, J. S. DE; MARCOS, L. DE; SANZ, L. F.; PAGÉS, C.; HERRÁIZ, J. J. M. Gamifying learning experiences: Practical implications and outcomes. Journal Computers & Education, Virginia, v. 63, p. 380–392, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.020.
LUCKO, G.; SENIOR, B. Ontology for Virtualization of Lean Construction Games. Lean Construction Journal, v. 12, p. 01-23, 2022. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/de09bef16563aa20b16801fbe4795350/1?pq-origsite=gscholar&cbl=5347171. Acesso em: 10 out. 2023
TOMMELEIN, I. D. Journey toward Lean Construction: Pursuing a Paradigm Shift in the AEC Industry. Journal of Construction Engineering and Management, v. 14, n. 6, 2015. 12 p.
MENDES JR, R.; VARGAS C. L. S.; HEINECK, L. F. M. Jogo de programação da construção de edifícios via Internet. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, XXVI, 1998, São Paulo. Anais [...] São Paulo. 1998.
PEREIRA, F.; FARIAS, T.; FIREMAN, M.; ETGES, B.; LOPES, L. Collaborative Method for Training and Implementing the Line of Balance. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR LEAN CONSTRUCTION, 31ND, 2022, Edmonton, Canada, Proceedings […] Edmonton, Canada 2022, p.259–270. doi.org/10.24928/2022/0128
MOURA, R. S. L. M.; MONTEIRO, J. M. F.; HEINECK, L. F. M. Line of Balance–is it a synthesis of lean production principles as applied to site programming of Works. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR LEAN CONSTRUCTION, 22nd, 2014, Oslo. Proceedings […] Oslo, 2014.
SANTOS, D. G.; GROSSKOPF, J.; SOUZA, A. M.; SANTOS NETO, A. T.; HEINECK, L. F. M. Utilization of extra planning activities by construction companies in Sergipe, Brazil In: ANNUAL CONFERENCE OF THE IGLC, 20nd, 2012, San Diego. Proceedings […] San Diego, 2012. 11p.
RYBKOWSKI, Z.; FORBES, L.; TSAO, C. The evolution of lean construction education (Part 1 of 2): At US-based universities. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR LEAN CONSTRUCTION, 26nd, 2018, Chennai, India. Proceedings […] Chennai, India, 2018.
NUNES, A.G.; SOUZA, L. J.; TEODÓSIO, P. M.; TORRES; T. A. S.; SANTOS, D. G. Uso de jogo em Lego™ como ferramenta de ensino de gestão de obras: uma experiência de discentes de mestrado da UFS. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GESTÃO E ECONOMIA DA CONSTRUÇÃO, 13., 2023, Aracaju. Anais[...].Porto Alegre: ANTAC, 2023.
MOLISANI, A. L. Evolução do perfil didático-pedagógico do professor-engenheiro. Educação e Pesquisa, v. 43, n. 2, p. 467-482, 2017.
ROMANEL, F. B.; FREITAS, M. C. D. Jogo “Desafiando a Produção”: ensinando a construção enxuta na construção civil. Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas, n. 3, p. 11-21, 2011.
LIMA, J. H. de; LOPES, D. A. Uso de jogo educacional na engenharia civil: tornando o dimensionamento de pavimentos divertidocom o jogo" dimensione". Revista Internacional de Educação Superior, v.7 1-14 e021008, 2021.
MORAES, M. N. de; CARDOSO, P. A. Jogos para ensino em engenharia e desenvolvimento de habilidades. Revista Principia-Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, 39, 19-29, 2018.
DOYLE, D.; BROWN, F. W. Using a business simulation to teach applied skills–the benefits and the challenges of using student teams from multiple countries. Journal of European industrial training. p. 330-336, 2000.
DEPEXE, M. D.; DORNELES, J. B.; KEMMER, S. L. Aprendizado da técnica de programação da linha de balanço por meio de jogos didáticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA NO AMBIENTE CONSTRUIDO, XI, 2006, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis, 2006, 10 p.
VIANA, M. R.; SANTOS, G. D.; VASCONCELOS, C. A. Jogo didático no ensino de conceitos lean na disciplina de administração de obras: relato de experiência. Revista Internacional de Educação Superior, v.7 1-20 e021045, 2021.
DOYLE, D.; BROWN, F. W. Using a business simulation to teach applied skills–the benefits and the challenges of using student teams from multiple countries. Journal of European industrial training. p. 330-336, 2000.
DEPEXE, M. D.; DORNELES, J. B.; KEMMER, S. L. Aprendizado da técnica de programação da linha de balanço por meio de jogos didáticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA NO AMBIENTE CONSTRUIDO, XI, 2006, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis, 2006, 10 p.
DEPEXE, M. D. Simulação com jogos de montar: um instrumento de ensino para o planejamento e programação de obras. Engevista, v. 12, n. 2, 2010.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.