Swinging on the net: Digital architecture and the influence of social media on design process
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.6307Keywords:
Architectural Design, Design Process, Digital Social Networks, Communication TechnologyAbstract
The ongoing process of solidifying social media as one of the primary modes of human communication carries with it the potential for social transformation, the multifaceted implications of which are challenging to assess. The active use of social media is substantiated by data such as the latest census conducted by the Conselho de Arquitetura e Urbanusmo (CAU), which identified that 94% of architects utilize Instagram. Thus, this article aims to discuss how this powerful communication media can influence and what roles it plays in the complex architectural design process. The study presents itself as an applied, exploratory research employing a mixed-method approach. The primary data collection tool utilized was the administration of surveys, which obtained as respondents a sample of over a hundred architects and architecture students from all over Brazil. As a general result, a remarkable awareness of this influence was perceived among the professionals surveyed, particularly within the portion of the sample belonging to Generation Z. Furthermore, indications were observed regarding how these tools have integrated into the design process and professional practices.
References
CONSELHO DE ARQUITETURA E URBANISMO DO BRASIL. CAU BRASIL: censo dos arquitetos e arquitetas e urbanistas 2020. Censo dos Arquitetos e Arquitetas e Urbanistas 2020. Disponível em: https://caubr.gov.br/censo2020/. Acesso em: 15 dez. 2023.
HOOTSUITE. The Global State of Digital 2021. Report. Disponível em: https://www.hootsuite.com/pt/recursos/digital-trends. Acesso em: 20 jan. 2024.
FERREIRA, A. C. de A. Valor invisível: a ideia de conforto no processo de projeto na era das redes sociais digitais. 2024. 277 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2024.
MARTINO, J. A. Algoritmos evolutivos como método para desenvolvimento de projetos de arquitetura. 2015. 281 f. Tese (Doutorado em Arquitetura, Tecnologia e Cidade) – Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.
KOWALTOWSKI, D. K. MOREIRA D. C.; PETRECHE, J. R.; FABRICIO, M. M. (org.). O processo de projeto em arquitetura: da teoria a tecnologia. São Paulo: Editora de textos, 2011.
LAWSON, B. Como arquitetos e designers pensam. 4. ed. São Paulo: Oficina de textos, 2011.
MARTINO, L. S. Teoria das Mídias Digitais. Petrópolis: Vozes, 2014.
ALVES, A. L. S. F. C. O Admirável mundo instagramável: a Estetização do Comportamento de consumidor no Instagram. 2021. 180 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação) - Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2021.
RECUERO, R.; BASTOS, M.; ZAGO, G. Análise de redes para mídia social. Porto Alegre: Sulina, 2015
GÜNTHER, H. Como Elaborar um Questionário. Brasília: UNB, Laboratório de Psicologia Ambiental, 2003. (Série: Planejamento de Pesquisa nas Ciências Sociais, N° 01).
MORIN, E. Introdução Ao Pensamento Complexo. Porto Alegre: Sulina, 2007.