The Social dimension of ecodevelopment and the design of educational buildings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.2081

Keywords:

School spaces (social areas), Citizenshio, Social sustainability, Post-Ocuppancy Evaluation

Abstract

The contemporary lower secondary school´s social areas – object smart - may undertake inclusive role and communicate social values, as well as a safety environment. Thus, the types of perimeters´s design become essential for the school´s architecture and can guarantee social participation if thought in a responsiveness and transparency way. This paper aims to present an added value´s overview for these set of areas achieved throughout the Brazilian Republic in Sao Paulo, promoting attention, and showing bottlenecks, based on the assumption that institutional buildings are not constructed to enhance theses architectural program zone, which hamper social exercise and citizenship.

Author Biographies

Rosaria Ono, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo

Doutorado (1997) e livre-docência pela Universidade de São Paulo (2010). Mestrado em Engenharia por Nagoya University (1991) no Japão. Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1987). 

Carmen Donat, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo

Mestrado em arquitetura e urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (2021). Graduação em arquitetura e urbanismo pelo Centro Universitário Belas Artes de São Paulo (2001).

References

ABREU, Ivanir Reis Neves. Convênio Escolar: utopia construída. São Paulo: FAU-USP, 2007. Dissertação de Mestrado.

AGOPYAN, V.; JOHN, V. M. O Desafio da Sustentabilidade na Construção Civil. Coleção Sustentabilidade – Vol. 5. São Paulo: Editora Blucher, 2011.

ALVES, Andre A.A. Arquitetura Escolar Paulista (1959 – 1962): o PAGE, o IPESP e os arquitetos modernos paulistas. São Paulo: FAU-USP, 2008. Dissertação de Doutorado.

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

BRASIL. Constituição da república federativa do Brasil. Brasília: Casa Civil, 1988.

CALDEIRA, Mário Henrrique de Castro. Arquitetura para educação: escolas públicas na cidade de São Paulo (1934 – 1962). São Paulo: FAU-USP, 2005.

CALDEIRA, T.P.R. Cidade de Muros: Crime, segregação e cidadania em São Paulo. São Paulo: Editora 34/ Edusp, 2002.

CAMPOS FILHO, C. M. Reinvente seu bairro: caminhos para você participar do planejamento de sua cidade. São Paulo: Editora 34/Edusp, 2003.

CARERI, F. Caminhar e parar. São Paulo: Gustavo Gili, 2017.

COSTA, A.C.G. Protagonismo Juvenil: Adolescência, educação e participação democrática, Salvador: Fundação Odebrecht, 2000.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Brasília: UNESCO, 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_por Acesso em: 04-07-2019

DONAT, Carmen Fonseca. Áreas de convivência de escolas como espaço para desenvolvimento da cidadania: considerações sobre dois estudos de caso a partir da Avaliação Pós-Ocupação. Dissertação de Mestrado: FAU – USP, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.16.2022.tde-15072022-151115. Acesso em 08 de agosto de 2022.

DUARTE, H. Q. Escola-classe, escola-parque. São Paulo: FAU-USP, 1973.

ENGE, Rita Beatriz. Planejamento de rede física escolar. São Paulo: FAU-USP, 2007. Dissertação de Mestrado.

FERREIRA, Avany de Francisco; MELLO Mirela Geiger (Orgs.). Arquitetura escolar paulista: anos 1950 e 1960. São Paulo, FDE, 2006.

FERREIRA, Avany de Francisco; MELLO Mirela Geiger (Orgs.). Arquitetura escolar paulista: estruturas pré-fabricadas. São Paulo, FDE, 2006.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FUNDAÇÃO SENTILLANA. Os futuros da educação: cidadania e participação. Webinário em parceria com a UNESCO do Brasil em 27 de agosto de 2019. Disponível em https://www.fundacaosantillana.org.br/blog/os-futuros-da-educacao-cidadania-e-participacao/.

GEHL, J. Cities for People. Washington: Island Press, 2010.

HERTZBERGER, H. Lessons for Students in Architecture. 2a edição. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

JACOBI, P.R. Meio Ambiente e sustentabilidade. In: CEPAM (Org.) O município no século XXI: Cenários e Perspectivas. São Paulo: CEPAM, 1999 – p.175 – 184.

JACOBS, J. The death and life of great American cities. New York: Vintage Books, 1961.

LEFEBVRE, H. O Direito à cidade. São Paulo: Centauro, 2013.

LERNER, J. Acupuntura Urbana. Rio de Janeiro: Record, 2003.

LIMA, M. S. A cidade e a criança. São Paulo: Nobel, 1989.

LIMA, Mayumi Souza. Arquitetura e Educação. São Paulo: Nobel, 1995.

MELLO, Mirela Geiger de. Arquitetura Escolar Pública. Fundo Estadual de Construções Escolares – FECE: 1966 – 1976. São Paulo: FAU-USP, 2012. Dissertação de Mestrado.

MOREIRA, K. B. R. Diretrizes para projeto de segurança patrimonial em edificações. São Paulo: FAU-USP, 2007. Dissertação de Mestrado.

NEWMAN, O. Defensible Space: Crime Prevention Through Urban Design. New York, USA: Macmillan Publishing Co.Inc, 1973.

OLIVEIRA, Fabiana Valeck. Arquitetura Escolar Paulista nos anos 30. São Paulo: FAU-USP, Dissertação de Mestrado, 2007.

OTTONI, D. A. B. Introdução. In: Ebenezer Howard. (Org.) As Cidades Jardim do Amanhã. São Paulo: Hucitec, 1997.

PMSP - PREFEITURA DO MUNICÍPIO DE SÃO PAULO. Lei no. 16.050: Plano Diretor Estratégico. SP: SEMPLA/SMDU, 2004. Disponível em: https://gestaourbana.prefeitura.sp.gov.br/arquivos/PDE-Suplemento-DOC/PDE_SUPLEMENTO-DOC.pdf, Acesso em: 07-06-2019

SEE - Secretaria do Estado da Educação/FDE. Currículo do Estado de São Paulo. São Paulo: SEE, 2010.

SEE - Secretaria do Estado da Educação/FDE. Programa Escola da Família. Decreto 48.781 de 07.07.2004. Disponível em: http://escoladafamilia.fde.sp.gov.br/. Acesso em 28 de setembro de 2019.

SEGAWA, Hugo. Arquiteturas no Brasil – 1900-1990. SP: Edusp, 1999.

SILVA, J.T. in: Arquitetura escolar paulista: anos 1950 e 1960. São Paulo, FDE, 2006 a.

TUAN, Y. Paisagens do Medo. São Paulo: Unesp, 2005.

UN – United Nations. Sustainable Development. Rio de Janeiro: UN Conference on Environment & Development, 1992.

UN – United Nations. The Millennium Development Goals Report. New York: Cepal – Comissão Econômica para a América Latina e o Caribe, 2015. https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em 27/10/2020.

WISNIK, G. in: Arquitetura escolar paulista: anos 1950 e 1960. São Paulo, FDE, 2006 a.

WOLFF, S. F. S. Escolas para a República: os primeiros passos da arquitetura das escolas públicas paulistas. São Paulo: Edusp, 2010.

Published

2022-11-07

How to Cite

ONO, Rosaria; DONAT, Carmen. The Social dimension of ecodevelopment and the design of educational buildings. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–13. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2081. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2081. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Desenvolvimento Sustentável

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.