Learning effect in repetitive construction projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v19i1.2127

Keywords:

Learning, Learning curves, Line of balance, Repetitive construction projects, Productivity

Abstract

The increase in workers' productivity based on learning is a fact widely recognized by construction companies. However, the effects that can be expected from learning in construction projects of a repetitive nature are still poorly understood, given the intricate interdependence between teams and the activities they perform. The present study combines computer simulation and line of balance technique to seek to understand the effects of learning in repetitive construction projects regarding their costs and project duration. The results obtained suggest significant gains in terms of costs, and reliability of project duration in the face of variability.

Author Biographies

Eduardo Luís Isatto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Engenharia Civil pela UFRGS (1985), mestrado em Engenharia de Produção pelo PPGEP/UFRGS (1996) e doutorado em Engenharia Civil pelo PPGEC/UFRGS (2005). Professor associado da UFRGS, membro do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil: Construção e Infraestrutura (PPGCI) e do Núcleo Orientado Para a Inovação na Edificação (NORIE/UFRGS), atuando em pequisa na área de gerenciamento e economia da construção, com foco nos temas de gestão de cadeias de suprimentos, gestão da qualidade e produtividade, custos e sistemas de informação na construção civil. Faz para do corpo de revisores dos periódicos Construction Management & Economics, Journal of Management in Engineering (ASCE) e Revista Ambiente Construído (Online). Atual Diretor Financeiro da Associação Nacional de Tecnologia no Ambiente Construído (ANTAC).

Raquel Hoffmann Reck, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutorando em Engenharia Civil na Universidade
Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre - RS, Brasil)

References

ANZANELLO, M. J.; FOGLIATTO, F. S. Curvas de aprendizado: estado da arte e perspectivas de pesquisa. Gestão & Produção, v. 14, p. 109–123, 2007.

ARDITI, D.; TOKDEMIR, O. B.; SUH, K. Challenges in Line-of-Balance Scheduling. Journal of Construction Engineering and Management, v. 128, p. 545–556, 2002. DOI 10.1061/(ASCE)0733-9364(2002)128:6(545)

ARDITI, D.; TOKDEMIR, O. B.; SUH, K. Effect of learning on line-of-balance scheduling. International Journal of Project Management, v. 19, p. 265–277, Jul. 2001. DOI 10.1016/S0263-7863(99)00079-4

EVERETT, J. G.; FARGHAL, S. Learning Curve Predictors for Construction Field Operations. Journal of Construction Engineering and Management, v. 120, p. 603–616, Sep. 1994. DOI 10.1061/(asce)0733-9364(1994)120:3(603)

FARGHAL, S. H.; EVERETT, J. G. Learning Curves: Accuracy in Predicting Future Performance. Journal of Construction Engineering and Management, v. 123, p. 41–45, 1997. DOI 10.1061/(ASCE)0733-9364(1997)123:1(41)

GOLDRATT, E. M.; COX, J. The Goal: A Process of Ongoing Improvement. 3rd. ed. Great Barrington, MA: North River Press, 2004.

ISATTO, E. L.; ZUCHETTI, M. Aplicação do mecanismo da função produção ao planejamento da produção seriada na construção. Encontro Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído. [Anais…] Maceió, AL, Marketing Aumentado, Nov. 2014. DOI 10.17012/entac2014.519

LEITE, M. O. A utilização das curvas de aprendizagem no planejamento da construção civil. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) — Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

MÁLYUSZ, L.; VARGA, A. An Estimation of the Learning Curve Effect on Project Duration with Monte Carlo Simulation. Periodica Polytechnica Architecture, v. 49, p. 66–71, 2018. DOI 10.3311/PPar.12759

MARCHIORI, F. F. Estudo da produtividade e da descontinuidade no processo produtivo da construção civil: Um estudo de caso para edifícios altos. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) — Curso de Pós-Graduação em Engenharia Civil, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.

OLIVEIRA, R. R.; DALL’OGLIO, S.; MARTINI, C. E. Estudo de fatores que afetam a produtividade em obras repetitivas. VII Encontro Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído. Anais… 1998.

ROBINSON, S. Simulation: the practice of model development and use. Chichester, England: John Wiley & Sons Ltd, 2004.

SHINGO, S. Non-stock production: The Shingo system form continuous improvement. New York, NY: Productivity Press, 1988.

THOMAS, H. R. Construction Learning Curves. Practice Periodical on Structural Design and Construction, v. 14, p. 14–20, Feb. 2009. DOI 10.1061/(asce)1084-0680(2009)14:1(14)

THOMAS, H. R.; MATHEWS, C. T.; WARD, J. G. Learning Curve Models of Construction Productivity. Journal of Construction Engineering and Management, v. 112, p. 245–258, Jun. 1986. DOI 10.1061/(ASCE)0733-9364(1986)112:2(245).

WRIGHT, T. P. Factors Affecting the Cost of Airplanes. Journal of the Aeronautical Sciences, v. 3, p. 122–128, Feb. 1936.

ZAHRAN, K.; NOUR, M.; HOSNY, O. The effect of learning on line of balance scheduling: Obstacles and potentials. International Journal of Engineering Science, v. 6, p. 3831–3841, 2016. DOI 10.4010/2016.889

Published

2022-11-07

How to Cite

ISATTO, Eduardo Luís; RECK, Raquel Hoffmann. Learning effect in repetitive construction projects. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–14. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2127. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2127. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

(Inativa) Gestão e Economia da Construção

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.