Sustainable management in Construction

integrating Circular Economy practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.5727

Keywords:

Game, Circular economy, Sustainability, Learning, Civil Engineering

Abstract

An alternative to changing the established way of building is to bring a new mindset into the classroom through the application of games. Therefore, this study aims to evaluate the learning process of undergraduate students in Civil Engineering using the game "Circular Village". The methodology involved the application of the game and pre- and post-dynamics questionnaires. As results, two teams completed Part 1 of the activity on time, while Part 2 was completed by all. Regarding learning, there was a 100% increase in knowledge about circular economy and a 42% increase in knowledge about sustainability's R's. It is concluded that learning these themes through this game was effective.

Author Biographies

Pamella Menezes Teodósio, Universidade Federal de Sergipe

Mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). Participante do Grupo de Pesquisa de Construção Civil da Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Taiane Aparecida Santos Torres, Universidade Federal de Sergipe

Mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). Participante do Grupo de Pesquisa de Construção Civil da Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Luana de Jesus Souza, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). Participante do Grupo de Pesquisa de Construção Civil da Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Jennifer Artur de Souza Ferreira, Universidade Federal de Sergipe

Técnica em Edificações pelo SESI  (Aracaju - SE, Brasil). Graduanda em Engenharia Civil  na Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). 

Sara Araújo de Souza, Universidade Federal de Sergipe

Graduanda em Engenharia Civil na Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). 

Henrique Rodrigues Santos, Universidade Federal de Sergipe

Graduado em Engenharia Civil pelo Instituto Federal de Sergipe (Estância - SE, Brasil). Mestrando em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). 

Amélia Gomes Nunes, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). Mestranda em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). 

Débora de Gois Santos, Universidade Federal de Sergipe

Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (Florianópolis - SC, Brasil). Professora Associada 4 da Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). 

Denise Conceição de Gois Santos Michelan, Universidade Federal de Sergipe

Doutorado em Engenharia Ambiental pela Universidade Federal de Santa Catarina (Florianópolis - SC, Brasil). Professora adjunta da Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). 

References

ELLEN MACARTHUR FOUNDATION. Reimaginando nossas edificações e espaços para uma economia circular. Disponível em:

https://www.ellenmacarthurfoundation.org/pt/temas/ambiente-construido/visao-geral. Acesso em: 23 abr. 2024.

MOTTA, S. R. F.; AGUILAR, M.T. P. Sustentabilidade e processos de projetos de edificações. Gestão & Tecnologia de Projetos, [S.l.],

v. 4, n. 1, p. 88-123, 2009. DOI: https://doi.org/10.4237/gtp.v4i1.79.

LEITÃO, A. Economia circular: uma nova filosofia de gestão para o séc. XXI. Portuguese Journal of Finance, Management and

Accounting, v. 1, n. 2, p. 149-171, 2015.

ROMANEL. F. B. Jogo “Desafiando a Produção”: Uma Estratégia para a Disseminação dos Conceitos da Construção Enxuta entre

Operários da Construção Civil. 2009. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Construção Civil da Universidade

Federal do Paraná. Curitiba. 2009.

FORCAEL, E.; GLAGOLA, C. R.; GONZÁLEZ, V. Incorporation of Computer Simulations into Teaching Linear Scheduling

Techniques. Journal of Professional Issues Engineering.-ASCE, 138 (1) 21-302, 12.

MORAES, M. N. de; CARDOSO, P. A. Jogos para ensino em engenharia e desenvolvimento de habilidades. Revista Principia -

Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, [S.l.], n. 39, 2017. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/

article/view/1769/840. Acesso em: 01 abr. 2023.

NAVES, J. G. P.; BERNARDES, Maria Beatriz Junqueira. A relação histórica homem/natureza e sua importância no enfrentamento da

questão ambiental. Revista Geosul, Florianópolis, v. 29, n. 57, p. 8-26, 2014.

DEBACKER, W.; MANSHOVEN, S.; PETERS, M.; RIBEIRO, A.; WEERDT, Y. de. Circular economy and design for change within the built

environment: preparing the transition. In: International HISER conference on advances in recycling and management of

construction and demolition waste. Delft, The Netherlands: Delft University of Technology, 2017. p. 114-117.

BAMB. Buildings as Material Banks. Sobre BAMB. Disponível em: https://www.bamb2020.eu/about-bamb/. Acesso em: 24 abr.

SULEMAN, T.; EZEMA, I.; ADERONMU, P. Benefícios da adoção do projeto circular na indústria de construção nigeriana. The Eurasia

Proceedings of Science Technology Engineering and Mathematics, v. 307-315, 2023.

MUNARO, M. R.; TAVARES, S. F. A economia circular na construção civil: principais barreiras e oportunidades para a transição do

setor. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 18, n. 53, p. 54-71, 2022.

ALVES, J. L.; FACCA, C. A.; FERNANDES, A. P.; RANGEL, B.; BARBOSA, A. M. Interdisciplinariedad entre diseño e ingeniería: Nuevas

competencias en la docencia de proyectos para la innovación circular. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y

Comunicación. Ensayos, n. 114, p. 177-206, 2023.

TEODÓSIO, P. M. Circular Village: o ensino da economia circular na gestão da construção civil. 2024. 278p. Dissertação (Mestre em

Engenharia Civil) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil. Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2024.

ANASTASIADES, K.; BLOM, J.; BUYLE, M.; AUDENAERT, A.Translating the circular economy to bridge construction: Lessons learnt

from a critical literature review. Renewable and Sustainable Energy Reviews, v. 117, p. 109522, 2020.

KIOUPI, V.; VAKHITOVA, T. V.; WHALEN, K. A. Active learning as enabler of sustainability learning outcomes: Capturing the

perceptions of learners during a materials education workshop. MRS Energy & Sustainability, p. 1-15, 2021.

KHOURY, M; EVANS, B; CHEN, O; CHEN, A. S.; VAMVAKERIDOU-LYROUDIA, L.; SAVIC, D. A.; DJORDJEVIC, S.; BOUZIOTAS, D.;

MAKROPOULOS, C.; MUSTAFEE, N. NEXTGEN: A serious game showcasing circular economy in the urban water cycle. Journal of

Cleaner Production, v. 391, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.136000. Acesso em: 05 abr. 2023.

PAPAMICHAEL, I. et al. Unified waste metrics: A gamified tool in next-generation strategic planning. Science of The Total

Environment, v. 833, p. 154835, 2022.

VIANA, M. R.; SANTOS, D. de G.; VASCONCELOS, C. A. Jogo didático no ensino de conceitos lean na disciplina de administração de

obras: relato de experiência. Revista Internacional de Educação Superior, v. 7, p. e021045-e021045, 2021.

NUNES, A. G. Aplicação de jogo didático em lego® para simular o sistema construtivo de alvenaria estrutural: avaliação do uso dos

fluxos enxutos por discentes de engenharia civil. p. 55, 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Civil) –

Departamento de Engenharia Civil - Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas. 2017.

CAEIRO-RODRÍGUEZ, M.; MANSO-VÁZQUEZ, M.; MARTÍN LLAMAS-NISTAL, M.; MIKIC FONTE, F. A.; FERNÁNDEZ-IGLESIAS, M. J.;

TSALAPATAS, H.; HEIDMANN, O.; VAZ-DE-CARVALHO, C.; JESMIN, T.; TERASMAA, J.; TOLSTRUP, L. A collaborative city-based game to

support soft skills development in engineering and economics. In: INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION

(SIIE), 23, Espanha, 2021. Proceedings [...] Espanha, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1109/SIIE53363.2021.9583639. Acesso

em: 05 abr. 2023.

RODRÍGUEZ-CHUECA, J.; MOLINA-GARCÍA, A.; GARCÍA-ARANDA, C.; PÉREZ, J.; RODRÍGUEZ, E. Understanding sustainability and the

circular economy through flipped classroom and challenge-based learning: An innovative experience in engineering education in

Spain. Environmental Education Research, v. 26, n. 2, p. 238-252, 2020.

O'BORN, R.; HEIMDAL, A. Experiences from teaching circular economy concepts to engineering students. In: INTERNATIONAL

CONFERENCE ON ENGINEERING AND PRODUCT DESIGN EDUCATION, 24., 2022. Proceedings […] London: LONDON SOUTH BANK

UNIVERSITY, 2022. Disponível em: file:///C:/Users/Cliente%20MTech/Downloads/1247%20(2).pdf. Acesso em: 24 abr. 2024.

Published

2024-10-07

How to Cite

TEODÓSIO, Pamella Menezes; TORRES, Taiane Aparecida Santos; SOUZA, Luana de Jesus; FERREIRA, Jennifer Artur de Souza; SOUZA, Sara Araújo de; SANTOS, Henrique Rodrigues; NUNES, Amélia Gomes; SANTOS, Débora de Gois; MICHELAN, Denise Conceição de Gois Santos. Sustainable management in Construction : integrating Circular Economy practices. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 20., 2024. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2024. DOI: 10.46421/entac.v20i1.5727. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/5727. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.