Sustainable management in Construction
integrating Circular Economy practices
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.5727Keywords:
Game, Circular economy, Sustainability, Learning, Civil EngineeringAbstract
An alternative to changing the established way of building is to bring a new mindset into the classroom through the application of games. Therefore, this study aims to evaluate the learning process of undergraduate students in Civil Engineering using the game "Circular Village". The methodology involved the application of the game and pre- and post-dynamics questionnaires. As results, two teams completed Part 1 of the activity on time, while Part 2 was completed by all. Regarding learning, there was a 100% increase in knowledge about circular economy and a 42% increase in knowledge about sustainability's R's. It is concluded that learning these themes through this game was effective.
References
ELLEN MACARTHUR FOUNDATION. Reimaginando nossas edificações e espaços para uma economia circular. Disponível em:
https://www.ellenmacarthurfoundation.org/pt/temas/ambiente-construido/visao-geral. Acesso em: 23 abr. 2024.
MOTTA, S. R. F.; AGUILAR, M.T. P. Sustentabilidade e processos de projetos de edificações. Gestão & Tecnologia de Projetos, [S.l.],
v. 4, n. 1, p. 88-123, 2009. DOI: https://doi.org/10.4237/gtp.v4i1.79.
LEITÃO, A. Economia circular: uma nova filosofia de gestão para o séc. XXI. Portuguese Journal of Finance, Management and
Accounting, v. 1, n. 2, p. 149-171, 2015.
ROMANEL. F. B. Jogo “Desafiando a Produção”: Uma Estratégia para a Disseminação dos Conceitos da Construção Enxuta entre
Operários da Construção Civil. 2009. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Construção Civil da Universidade
Federal do Paraná. Curitiba. 2009.
FORCAEL, E.; GLAGOLA, C. R.; GONZÁLEZ, V. Incorporation of Computer Simulations into Teaching Linear Scheduling
Techniques. Journal of Professional Issues Engineering.-ASCE, 138 (1) 21-302, 12.
MORAES, M. N. de; CARDOSO, P. A. Jogos para ensino em engenharia e desenvolvimento de habilidades. Revista Principia -
Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, [S.l.], n. 39, 2017. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/
article/view/1769/840. Acesso em: 01 abr. 2023.
NAVES, J. G. P.; BERNARDES, Maria Beatriz Junqueira. A relação histórica homem/natureza e sua importância no enfrentamento da
questão ambiental. Revista Geosul, Florianópolis, v. 29, n. 57, p. 8-26, 2014.
DEBACKER, W.; MANSHOVEN, S.; PETERS, M.; RIBEIRO, A.; WEERDT, Y. de. Circular economy and design for change within the built
environment: preparing the transition. In: International HISER conference on advances in recycling and management of
construction and demolition waste. Delft, The Netherlands: Delft University of Technology, 2017. p. 114-117.
BAMB. Buildings as Material Banks. Sobre BAMB. Disponível em: https://www.bamb2020.eu/about-bamb/. Acesso em: 24 abr.
SULEMAN, T.; EZEMA, I.; ADERONMU, P. Benefícios da adoção do projeto circular na indústria de construção nigeriana. The Eurasia
Proceedings of Science Technology Engineering and Mathematics, v. 307-315, 2023.
MUNARO, M. R.; TAVARES, S. F. A economia circular na construção civil: principais barreiras e oportunidades para a transição do
setor. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 18, n. 53, p. 54-71, 2022.
ALVES, J. L.; FACCA, C. A.; FERNANDES, A. P.; RANGEL, B.; BARBOSA, A. M. Interdisciplinariedad entre diseño e ingeniería: Nuevas
competencias en la docencia de proyectos para la innovación circular. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y
Comunicación. Ensayos, n. 114, p. 177-206, 2023.
TEODÓSIO, P. M. Circular Village: o ensino da economia circular na gestão da construção civil. 2024. 278p. Dissertação (Mestre em
Engenharia Civil) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil. Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2024.
ANASTASIADES, K.; BLOM, J.; BUYLE, M.; AUDENAERT, A.Translating the circular economy to bridge construction: Lessons learnt
from a critical literature review. Renewable and Sustainable Energy Reviews, v. 117, p. 109522, 2020.
KIOUPI, V.; VAKHITOVA, T. V.; WHALEN, K. A. Active learning as enabler of sustainability learning outcomes: Capturing the
perceptions of learners during a materials education workshop. MRS Energy & Sustainability, p. 1-15, 2021.
KHOURY, M; EVANS, B; CHEN, O; CHEN, A. S.; VAMVAKERIDOU-LYROUDIA, L.; SAVIC, D. A.; DJORDJEVIC, S.; BOUZIOTAS, D.;
MAKROPOULOS, C.; MUSTAFEE, N. NEXTGEN: A serious game showcasing circular economy in the urban water cycle. Journal of
Cleaner Production, v. 391, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.136000. Acesso em: 05 abr. 2023.
PAPAMICHAEL, I. et al. Unified waste metrics: A gamified tool in next-generation strategic planning. Science of The Total
Environment, v. 833, p. 154835, 2022.
VIANA, M. R.; SANTOS, D. de G.; VASCONCELOS, C. A. Jogo didático no ensino de conceitos lean na disciplina de administração de
obras: relato de experiência. Revista Internacional de Educação Superior, v. 7, p. e021045-e021045, 2021.
NUNES, A. G. Aplicação de jogo didático em lego® para simular o sistema construtivo de alvenaria estrutural: avaliação do uso dos
fluxos enxutos por discentes de engenharia civil. p. 55, 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Civil) –
Departamento de Engenharia Civil - Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, 2022.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas. 2017.
CAEIRO-RODRÍGUEZ, M.; MANSO-VÁZQUEZ, M.; MARTÍN LLAMAS-NISTAL, M.; MIKIC FONTE, F. A.; FERNÁNDEZ-IGLESIAS, M. J.;
TSALAPATAS, H.; HEIDMANN, O.; VAZ-DE-CARVALHO, C.; JESMIN, T.; TERASMAA, J.; TOLSTRUP, L. A collaborative city-based game to
support soft skills development in engineering and economics. In: INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION
(SIIE), 23, Espanha, 2021. Proceedings [...] Espanha, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1109/SIIE53363.2021.9583639. Acesso
em: 05 abr. 2023.
RODRÍGUEZ-CHUECA, J.; MOLINA-GARCÍA, A.; GARCÍA-ARANDA, C.; PÉREZ, J.; RODRÍGUEZ, E. Understanding sustainability and the
circular economy through flipped classroom and challenge-based learning: An innovative experience in engineering education in
Spain. Environmental Education Research, v. 26, n. 2, p. 238-252, 2020.
O'BORN, R.; HEIMDAL, A. Experiences from teaching circular economy concepts to engineering students. In: INTERNATIONAL
CONFERENCE ON ENGINEERING AND PRODUCT DESIGN EDUCATION, 24., 2022. Proceedings […] London: LONDON SOUTH BANK
UNIVERSITY, 2022. Disponível em: file:///C:/Users/Cliente%20MTech/Downloads/1247%20(2).pdf. Acesso em: 24 abr. 2024.