Dissemination of lean practices in concrete wall construction through a serious game

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.5766

Keywords:

Lean construction, Best lean practices, Serious game, Gamification, Concrete wall

Abstract

The application of games in the academic environment has provided attributes that contribute to student development. Through the representation of real scenarios, this resource has the potential to prepare future professionals to recognize the positive and negative aspects embedded in construction processes. In this context, this study aimed to analyze, using the experimental method, the experience of a serious game developed in spreadsheet software, structured based on the cast-in-place concrete wall construction system, while observing lean best practices. The application involved 17 students from different academic periods of the Civil Engineering course. The results revealed, in general, a low level of knowledge about the system presented, as well as about lean practices, which encompass best practices, measures that add improvements to the process, and enabling activities that ensure the continuity of production flow. The analysis indicated an attentive, inquisitive, and enthusiastic audience during the game application. Moreover, through the bonus stage, it was possible to confirm that the game effectively promoted lean best practices in the construction process in question.

Author Biographies

Luana de Jesus Souza, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Taiane Aparecida Santos Torres, Universidade Federal de Sergipe

Mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Débora de Gois Santos, Universidade Federal de Sergipe

Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (Florianópolis - SC, Brasil). Professora Associada 4 da Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Pamella Menezes Teodósio, Universidade Federal de Sergipe

Mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Amélia Gomes Nunes, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil). Mestranda em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Henrique Rodrigues dos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Graduado em Engenharia Civil pelo Instituto Federal de Sergipe (Estância - SE, Brasil). Mestrando em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (São Cristóvão - SE, Brasil).

Jennifer Artur de Souza Ferreira, Universidade Federal de Sergipe

Técnica em Edificações pelo SESI (Aracaju - SE, Brasil). Graduanda em Engenharia Civil  na Universidade Federal de Sergipe.

Sara Araújo de Souza, Universidade Federal de Sergipe

Graduanda em Engenharia Civil na Universidade Federal de Sergipe.

References

ESTEVES, M. A. S.; MUNIZ JUNIOR, J.; BATISTA, J. C.; STOFFEL, W. P. Reestruturação da disciplina introdução à engenharia na

Faculdade de Engenharia de Resende: uma proposta com base nas metodologias ativas de aprendizagem. REBES - Rev. Brasileira

de Ensino Superior, v. 2, n. 1., 2016. 12 p.

FORCAEL, E.; GLAGOLA, C. R.; GONZÁLES, V. Incorporation of Computer Simulations into Teaching Linear Scheduling Techniques.

Journal of Professional Issues Engineering.- ASCE, 138 (1) 21-302, 12.

MESQUITA, V. F. Desenvolvimento de jogo didático para tornar prático o uso das atividades que contribuem para a melhoria de

processo: elevação da alvenaria estrutural. 2014. 168p. Dissertação (Engenharia Civil). Programa de Pós-Graduação em

Engenharia Civil. Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão. 2014.

SANTOS, D. G. Modelo de gestão de processos na construção civil para identificação de atividades facilitadoras, 2004. 219p. Tese

(Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2004.

BERGAMO, B.; CATAI, R. E. Aplicação do planejamento de curto prazo: estudo de caso em um canteiro de obras. Brazilian Journal

of Production Engineering, 9(4), 2023, p.290-305.

KOSKELA, L. Application of the new production philosophy to construction. Technical Report no. 72. Center for Integrated Facility

Engineering. Stanford University, 1992, 87p.

KOSKELA, L. Making-do – The eighth category of waste. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR LEAN

CONSTRUCTION, 12., Helsingør, Denmark, 2004. Proceedings […] Helsingør: IGLC, 2004.

SANTOS, P. R. R.; SANTOS, D. G. Investigação de perdas devido ao trabalho inacabado e o seu impacto no tempo de ciclo dos

processos construtivos. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 39-52, abr./jun. 2017. ISSN 1678-8621.

SANTOS, D. G.; GROSSKOPF, J.; SOUZA, A. M.; SANTOS NETO, A. T.; HEINECK, L. F. M. Utilization of extra planning activities by

construction companies in Sergipe, Brazil In: ANNUAL CONFERENCE OF THE IGLC, 20., 2012, San Diego. Proceedings […] San

Diego: IGLC, 2012.

NUNES, A. G.; SOUZA, L. de J.; VIANA, M. R.; CARVALHO, M. C.; SANTOS, D. de G.; MICHELAN, D. C. de G. S.; FERREIRA, F. B.

Informações necessárias para alimentar um software de jogo didático de boas práticas enxutas. In: ENCONTRO NACIONAL DE

TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 19., 2022, Canela. Anais... Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1-12.

MORAES, M. N.; CARDOSO, P. A. Jogos para ensino em engenharia e desenvolvimento de habilidades. Revista Principia-Divulgação

Científica e Tecnológica do IFPB, n. 39, p. 19-29, 2018.

ROMANEL, F. B.; FREITAS, M. C. D. Jogo “Desafiando a Produção”: ensinando a construção enxuta na construção civil. Revista

Gestão da Produção Operações e Sistemas, n. 3, p. 11-11, 2011.

VIANA, M. R.; SANTOS, D. de G. S.; VASCONCELOS, C. A. Jogo didático no ensino de conceitos lean na disciplina de administração de

obras: relato de experiência. Revista Internacional de Educação Superior, v. 7, p. e021045-e021045, 2021.

BOLLER, S.; KAPP, K. Jogar para aprender: Tudo o que você precisa saber sobre o design de jogos de aprendizagem eficazes. 1 ed.

São Paulo, SP: DVS Editora, 2018. 207 p. ISBN 9878582891957.

DE LA TORRE, R.; ONGGO, B. S.; CORLU, C.G.; NOGAL, M.; JUAN, A. A. The role of simulation and serious games in teaching

concepts on circular economy and sustainable energy. Energies, v. 14, n. 4, p. 1138, 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/en14041138

MIRON, L. I. G.; VIANA, D. D.; BRANDALISE, F. M. P. Serious games: evolution of applications as a teaching technique for the Lean

Construction community. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 24, e131759, jan./dez. 2024. ISSN 1678-862

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas. 2017.

Published

2024-10-07

How to Cite

SOUZA, Luana de Jesus; TORRES, Taiane Aparecida Santos; SANTOS, Débora de Gois; MENEZES TEODÓSIO, Pamella; GOMES NUNES, Amélia; RODRIGUES DOS SANTOS, Henrique; ARTUR DE SOUZA FERREIRA, Jennifer; ARAÚJO DE SOUZA, Sara. Dissemination of lean practices in concrete wall construction through a serious game. In: NATIONAL MEETING OF BUILT ENVIRONMENT TECHNOLOGY, 20., 2024. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2024. p. 1–14. DOI: 10.46421/entac.v20i1.5766. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/5766. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.