Factor analysis of university environment quality
Federal Technological University of Paraná, Curitiba campus
DOI:
https://doi.org/10.46421/entac.v20i1.6145Keywords:
Survey, Multivariate analysis, Quality, University, EnvironmentAbstract
When considering the individual x environment connection, the emergence of transdisciplinary research has induced pragmatic changes in the analyses of the system's emerging interrelationships. In this sense, the following research question arises: what factors affect the perception of environmental quality of the academic community of the Curitiba campus of UTFPR (UTFPR-CT)? The Survey method was adopted, which made it possible to collect data and create a sample of 766 respondents, based on the online application of the questionnaire prepared for the research, which was processed in SPSS software. Using the questionnaire's 7-point Likert scale, qualitative variables were transformed into quantitative ones. The study identified the variables of the constructs Accessibility (AC), Bioclimatic (BC), and Comfort Perceived by the Built Space (CE) as having similar implicit structures. Through factor analysis, the variables with the greatest similarity between groups AC, BC, and CE resulted in the factors Location (L), Environment (A), Security (S), Comfort (C), Space (E), Mobility (M), Lighting (I), Food (AL), Selective Collection (CS), Library (B), Green Areas (AV), and Internet Network (RI). The involvement of the UTFPR-CT academic community allowed a reliable diagnosis of the perceived quality at the university, that is, it can be said that the social dimension is inseparable from the environmental dimension. Thus, adequate planning of the campus environment considers the project from a systemic perspective.
References
MONZEGLIO, É. Uma avaliação perceptiva de habitats da periferia de São Paulo: o pós-uso segundo o desenho. Em: Sinopses. [s.l: s.n.]. v. 13, p. 26–42. mai. 1990.
AIGBAVBOA, C.; THWALA, W. Residential Satisfaction and Housing Policy Evolution. 1. ed. New York: Routlege, jul. 2018.
BONAIUTO, M.; FORNARA, F. Residential Satisfaction and Perceived Urban Quality. Em: Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. [s.l.] Elsevier, p. 267–272. dez. 2017.
VAN KAMP, I. et al. Urban environmental quality and human well-being. Landscape and Urban Planning, v. 65, n. 1–2, p. 5–18, set. 2003.
DULLEY, R. Noção de natureza, ambiente, meio ambiente, recursos ambientais e recursos naturais. Revista Agricultura em São Paulo, 2004, 51(2), 15-26.
REIS, A. T. da L. Edificações e Espaços Urbanos: Percepção, Cognição e Métodos de Avaliação. In: FABRÍCIO, M. M.; ORNSTEIN, S. (org.) Qualidade no Projeto de Edifícios. São Carlos: ANTAC, RiMa Editora. 2010.
Associação Brasileira de Normas Técnicas (ABNT) NBR ISO 9000. Sistemas de gestão da qualidade-Fundamentos e vocabulário. Rio de Janeiro: [s.n.]. Disponível em: . Acesso em: 31 mai. 2024.
FIGUEIREDO FILHO, D. B.; SILVA JUNIOR, J. A. da. Visão além do alcance: uma introdução à análise fatorial. Opin. Pública, Campinas, v. 16, n. 1, p. 160-185, jun. 2010. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-62762010000100007.
GANDIN, D. A Posição do Planejamento Participativo entre as Ferramentas de Intervenção na Realidade. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 1, p. 81–95, 2001.
FAGNELLO, A. M. P. Estudo sistêmico das inter-relações dos construtos que influenciam a satisfação residencial visando à elaboração de um modelo a partir da percepção cognitiva do indivíduo. Tese (Doutorado em Engenharia Civil)—Curitiba: Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2019.
REIS, A. T. da L.; LAY, M. C. D. Avaliação da qualidade de projetos: uma abordagem perceptiva e cognitiva. Ambiente Construído, v. 3, n. 6, p. 21–34, 2006.
DEL-ROIO, Iolanda Geronimo. Verificação da satisfação da comunidade acadêmica UTFPR-CT em relação ao ambiente universitário e à inserção urbana: subsídio para o Plano Diretor Participativo (PDP) do campus. 2024. 206 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba, 2024.
SALVADOR, E. V. Percepção arquitetônica do espaço de trabalho pela comunidade universitária. Estudo de caso da UFSCAR - Campus São Carlos. Dissertação (Engenharia Urbana)—São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2011.
CAPRA, F. A teia da vida. São Paulo: Cultrix, 1997.
ESTEVES, J. C. Planejamento e gestão do ambiente construído em universidades públicas. Dissertação (Mestrado em Engenharia Urbana)—São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2013.
ERYÜRÜK, Ş.; VAROLGÜNEŞ, F. K.; VAROLGÜNEŞ, S. Assessment of stakeholder satisfaction as additive to improve building design quality: AHP-based approach. Journal of Housing and the Built Environment, v. 37, n. 1, p. 505–528, 4 mar. 2022.
MARINHO, S.; POFFO, G. Diagnóstico da qualidade em uma IES: a perceção dacomunidade académica. Revista Avaliação, 2016, 21(2), 455-477.
GRASEL, D. Qualidade e melhoria do ensino superior brasileiro. Universidade e Sociedade, Brasília, n.22, ano X, p.84-89, nov. 2000.
KIM, T. W.; CHA, S.; KIM, Y. Space choice, rejection and satisfaction in university campus. In: Indoor and Built Environment, Vol. 27, No. 2, 2018, p. 233-243.
FONTOLAN, B. L.; ESPERIDIÃO, A. R.; ROIO, I. G. D.; NETO, A. I. Análise fatorial da satisfação com o bairro a partir da percepção do indivíduo no contexto brasileiro. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 19., 2022. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2022. p. 1–13. DOI: 10.46421/entac.v19i1.2031. Disponível em: https://eventos.antac.org.br/index.php/entac/article/view/2031. Acesso em: 31 mai. 2024.
VICINI, L. Análise multivariada: da teoria à prática. 2005. 140 f. Monografia (Especialização em Estatística e Modelagem Quantitativa) - Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 2005.
HAIR, J. F. et al. Análise multivariada. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
NOBRE, A. X. M.; MACHADO, L. M. DE A.; ALENCAR, M. H. DO V. A abordagem sistêmica do processo generativo da forma aplicada ao projeto em Design. Proceedings of the XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics - SIGraDi: Design in Freedom. Anais...São Paulo: Editora Edgard Blücher, dez. 2014. Disponível em: http://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/14300. Acess em: 31 mai. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
PINTO, Á. V. Ideologia e Desenvolvimento Nacional, Textos Brasileiros de Filosofia, Rio de Janeiro: Instituto Superior de Estudos Brasileiros, 1960.